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Analysis of pressure loads on installations in high-speed tunnels- with model scale experiments and numerical simulations

Kühnelt, Helmut und Vorwagner, Alois und Lachinger, Stefan und Heine, Daniela und Saliger, Florian und Heissenberger, Roman (2018) Analysis of pressure loads on installations in high-speed tunnels- with model scale experiments and numerical simulations. 7th European Transport Research Arena, Reed Messe Vienna, Austria, 2018-04-16 - 2018-04-19, Wien, Östereich.

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Offizielle URL: https://www.ait.ac.at/news-events/single-view/detail/4592/?no_cache=1

Kurzfassung

Trains passing through railway tunnels cause pressure and suction waves which affect the vehicle, tunnel equipment, and passenger comfort. In the Alps, several very long single-track, twin-tube tunnels either have been opened recently or are under construction. Pressurized cross passage tubes spaced every 333 to 500 meters interconnect the main tunnel tubes and are sealed with air-tight doors which must sustain high pressure loads. The impact of various configurations of the shallow cavity between the main tube and the cross passage and the pressure loads generated on installations in different configurations of high-speed tunnels are analysed by using Computational Fluid Dynamics (CFD) analysis and experimental validations at the Tunnel Simulation Facility Göttingen (TSG) in model scale experiments (1:25). The effects on internal tunnel installations (e.g., emergency exit doors) were investigated in connection with their structural dynamics using FEA. The life span was evaluated and compared with the cumulative damage method after Palmgren-Miner.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/119042/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Verkehr, bodengebundene Fahrzeuge, Teilgebiet 832
Titel:Analysis of pressure loads on installations in high-speed tunnels- with model scale experiments and numerical simulations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kühnelt, HelmutAustrian Institute of Technology, Department Mobility, Giefinggasse 2, 1210 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vorwagner, AloisAustrian Institute of Technology, Department Mobility, Giefinggasse 2, 1210 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lachinger, StefanAustrian Institute of Technology, Department Mobility, Giefinggasse 2, 1210 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heine, DanielaDaniela.Heine (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7967-5542NICHT SPEZIFIZIERT
Saliger, FlorianÖBB-Infrastruktur AG, Praterstern 3, 1020 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heissenberger, RomanÖBBNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hochgeschwindigkeitszug, Tunnelaerodynamik, Tunneleinbauten, CFD, Life Cycle Assessment
Veranstaltungstitel:7th European Transport Research Arena, Reed Messe Vienna, Austria
Veranstaltungsort:Wien, Östereich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:16 April 2018
Veranstaltungsende:19 April 2018
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:17 Mai 2018 14:55
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:23

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