Buhr, Alexander und Ehrenfried, Klaus (2018) High-Speed Particle Image Velocimetry for Near-ground Boundary Layer Investigation on a Moving Train Model. In: Rail-Aerodynamics 2018: Aerodynamics of Trains and Infrastructure, 67, Seiten 75-88. IFV Bahntechnik e.V.. 3rd International Symposium of Rail-Aerodynamics and Train-Design, 2018-01-31 - 2018-02-01, Berlin, Deutschland. ISBN 978-3-940727-60-2.
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Offizielle URL: https://www.bahntechnik-netzwerk.info/verlag/2018-67-rail-aerodynamics/
Kurzfassung
High-Speed Particle Image Velocimetry (HS-PIV) measurements were performed at the tunnel-simulation facility Göttingen (TSG) to analyse the flow velocity in the boundary layer of an ÖBB-Railjet train model. The flow around the train model was analysed in a plane at 4 measurement heights. Additionally, the influence of vortex-generators and an inter-car gap was investigated at the lowest measurement height. The test runs for one configuration were repeated with a doubled resolution to analyse the near-surface gradients.
| elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/118862/ | ||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Anderer) | ||||||||||||
| Titel: | High-Speed Particle Image Velocimetry for Near-ground Boundary Layer Investigation on a Moving Train Model | ||||||||||||
| Autoren: |
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| Datum: | 31 Januar 2018 | ||||||||||||
| Erschienen in: | Rail-Aerodynamics 2018: Aerodynamics of Trains and Infrastructure | ||||||||||||
| Referierte Publikation: | Nein | ||||||||||||
| Open Access: | Nein | ||||||||||||
| Gold Open Access: | Nein | ||||||||||||
| In SCOPUS: | Nein | ||||||||||||
| In ISI Web of Science: | Nein | ||||||||||||
| Band: | 67 | ||||||||||||
| Seitenbereich: | Seiten 75-88 | ||||||||||||
| Herausgeber: |
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| Verlag: | IFV Bahntechnik e.V. | ||||||||||||
| Name der Reihe: | BAHNTECHNIK AKTUELL | ||||||||||||
| ISBN: | 978-3-940727-60-2 | ||||||||||||
| Status: | veröffentlicht | ||||||||||||
| Stichwörter: | high-speed piv, moving train model, boundary layer, near-ground, tsg | ||||||||||||
| Veranstaltungstitel: | 3rd International Symposium of Rail-Aerodynamics and Train-Design | ||||||||||||
| Veranstaltungsort: | Berlin, Deutschland | ||||||||||||
| Veranstaltungsart: | internationale Konferenz | ||||||||||||
| Veranstaltungsbeginn: | 31 Januar 2018 | ||||||||||||
| Veranstaltungsende: | 1 Februar 2018 | ||||||||||||
| Veranstalter : | ifv Bahntechnik | ||||||||||||
| HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||||||
| HGF - Programm: | Verkehr | ||||||||||||
| HGF - Programmthema: | Bodengebundener Verkehr (alt) | ||||||||||||
| DLR - Schwerpunkt: | Verkehr | ||||||||||||
| DLR - Forschungsgebiet: | V BF - Bodengebundene Fahrzeuge | ||||||||||||
| DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | V - Next Generation Train III (alt) | ||||||||||||
| Standort: | Göttingen | ||||||||||||
| Institute & Einrichtungen: | Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme, GO | ||||||||||||
| Hinterlegt von: | Buhr, Alexander | ||||||||||||
| Hinterlegt am: | 14 Mär 2018 15:06 | ||||||||||||
| Letzte Änderung: | 05 Dez 2024 10:12 |
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