Buhr, Alexander und Ehrenfried, Klaus (2018) High-Speed Particle Image Velocimetry for Near-ground Boundary Layer Investigation on a Moving Train Model. In: Rail-Aerodynamics 2018: Aerodynamics of Trains and Infrastructure, 67, Seiten 75-88. IFV Bahntechnik e.V.. 3rd International Symposium of Rail-Aerodynamics and Train-Design, 2018-01-31 - 2018-02-01, Berlin, Deutschland. ISBN 978-3-940727-60-2.
Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.
Offizielle URL: https://www.bahntechnik-netzwerk.info/verlag/2018-67-rail-aerodynamics/
Kurzfassung
High-Speed Particle Image Velocimetry (HS-PIV) measurements were performed at the tunnel-simulation facility Göttingen (TSG) to analyse the flow velocity in the boundary layer of an ÖBB-Railjet train model. The flow around the train model was analysed in a plane at 4 measurement heights. Additionally, the influence of vortex-generators and an inter-car gap was investigated at the lowest measurement height. The test runs for one configuration were repeated with a doubled resolution to analyse the near-surface gradients.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/118862/ | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Anderer) | ||||||||||||
Titel: | High-Speed Particle Image Velocimetry for Near-ground Boundary Layer Investigation on a Moving Train Model | ||||||||||||
Autoren: |
| ||||||||||||
Datum: | 31 Januar 2018 | ||||||||||||
Erschienen in: | Rail-Aerodynamics 2018: Aerodynamics of Trains and Infrastructure | ||||||||||||
Referierte Publikation: | Nein | ||||||||||||
Open Access: | Nein | ||||||||||||
Gold Open Access: | Nein | ||||||||||||
In SCOPUS: | Nein | ||||||||||||
In ISI Web of Science: | Nein | ||||||||||||
Band: | 67 | ||||||||||||
Seitenbereich: | Seiten 75-88 | ||||||||||||
Herausgeber: |
| ||||||||||||
Verlag: | IFV Bahntechnik e.V. | ||||||||||||
Name der Reihe: | BAHNTECHNIK AKTUELL | ||||||||||||
ISBN: | 978-3-940727-60-2 | ||||||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||||||
Stichwörter: | high-speed piv, moving train model, boundary layer, near-ground, tsg | ||||||||||||
Veranstaltungstitel: | 3rd International Symposium of Rail-Aerodynamics and Train-Design | ||||||||||||
Veranstaltungsort: | Berlin, Deutschland | ||||||||||||
Veranstaltungsart: | internationale Konferenz | ||||||||||||
Veranstaltungsbeginn: | 31 Januar 2018 | ||||||||||||
Veranstaltungsende: | 1 Februar 2018 | ||||||||||||
Veranstalter : | ifv Bahntechnik | ||||||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||||||
HGF - Programm: | Verkehr | ||||||||||||
HGF - Programmthema: | Bodengebundener Verkehr (alt) | ||||||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Verkehr | ||||||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | V BF - Bodengebundene Fahrzeuge | ||||||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | V - Next Generation Train III (alt) | ||||||||||||
Standort: | Göttingen | ||||||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme, GO | ||||||||||||
Hinterlegt von: | Buhr, Alexander | ||||||||||||
Hinterlegt am: | 14 Mär 2018 15:06 | ||||||||||||
Letzte Änderung: | 05 Dez 2024 10:12 |
Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags