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Proof of concept simulator demonstration of a physics based self-preserving flight envelope protection algorithm

Lombaerts, Thomas und Looye, Gertjan und Seefried, Andreas und Neves, Miguel und Bellmann, Tobias (2018) Proof of concept simulator demonstration of a physics based self-preserving flight envelope protection algorithm. Engineering Applications of Artificial Intelligence (69), Seiten 368-380. Elsevier. doi: 10.1016/j.engappai.2017.08.014. ISSN 0952-1976.

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Offizielle URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0952197617301987?via%3Dihub

Kurzfassung

This article discusses the development of an adaptive protection algorithm which is based on a physical approach, with the purpose to keep a closed loop aircraft with manual control laws within the actual safe flight envelope, even in the presence of failures or disturbances. Adaptive estimation of the flight envelope guarantees that not only flap changes, but also damage (e.g. icing) and external disturbances such as wind can be taken into account. This method is robust with respect to uncertainties in the estimates for the aerodynamic properties. This updated information makes the flight control laws more self-preserving and prevents loss of control in flight. This development can extend the functional envelope of the nominal law and reduce the need to switch from nominal to alternate law in the presence of certain failures. This algorithm has been applied on a simulation model of a medium range passenger aircraft and the setup has been implemented and evaluated in the DLR Robotic Motion Simulator at the German Aerospace Center as a proof of concept demonstration.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/118418/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Proof of concept simulator demonstration of a physics based self-preserving flight envelope protection algorithm
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lombaerts, ThomasDLR-SRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Looye, GertjanGertjan.Looye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seefried, AndreasAndreas.Seefried (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8367-2704NICHT SPEZIFIZIERT
Neves, MiguelMiguel.Neves (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bellmann, TobiasTobias.Bellmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2018
Erschienen in:Engineering Applications of Artificial Intelligence
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.engappai.2017.08.014
Seitenbereich:Seiten 368-380
Verlag:Elsevier
Name der Reihe:Elsevier
ISSN:0952-1976
Status:veröffentlicht
Stichwörter:flight control,flight simulation, robotic motion simulator, envelope protection, adaptive control
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Systeme und Kabine (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Looye, Dr. Gertjan
Hinterlegt am:12 Dez 2018 13:02
Letzte Änderung:30 Jan 2024 11:59

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