elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Geometric Analyses of Carbodies as the Basis for a Significant Weight Reduction in the Roll2Rail Project

König, Jens und Rehermann, Michael und de la Guerra Ochoa, Eduardo (2017) Geometric Analyses of Carbodies as the Basis for a Significant Weight Reduction in the Roll2Rail Project. International Railway Symposium Aachen: IRSA, 2017-11-28 - 2017-11-30, Aachen.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Within the Roll2Rail project of the European Commission’s Horizon 2020 programme, one topic is the carbody on which vehicle manufacturers, operators and academia as well as research institutes work together. The content of this project includes the groundwork for the Shift2Rail project, and further investigations built on this research are continued there. One topic in the Roll2Rail project was the technical specification that defines the basis for a major lightweight design. In this context the carbody geometry was examined, as it has a significant influence on the achievable lightweight potential. Thus a method was developed which allows the estimation and comparison of the lightweight potentials of different carbody geometries. The method was used for two different base carbodies (carbody of a high speed train and carbody of a metro). For these carbodies, the positions and dimensions of doors, windows and underfloor pan were varied. The analyses show that a high lightweight potential can be achieved by positioning the service door together with the underfloor pan in the middle of the carbody for the high speed train. For the metro the reduction of the door width by increasing the width of the window pillars offers a high lightweight potential. The results of the analyses show the influence of cut outs on the achievable lightweight potential and are incorporated in the technical specification of the subsequent Shift2Rail project.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/117335/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Geometric Analyses of Carbodies as the Basis for a Significant Weight Reduction in the Roll2Rail Project
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
König, Jensjens.koenig (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9948-1614NICHT SPEZIFIZIERT
Rehermann, MichaelMichael.Rehermann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
de la Guerra Ochoa, EduardoPatentes Talgo S.L.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:28 November 2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Lightweight design, carbody, Roll2Rail, Shift2Rail
Veranstaltungstitel:International Railway Symposium Aachen: IRSA
Veranstaltungsort:Aachen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:28 November 2017
Veranstaltungsende:30 November 2017
Veranstalter :RWTH Aachen
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeugarchitekturen und Leichtbaukonzepte
Hinterlegt von: König, Dr.-Ing. Jens
Hinterlegt am:09 Jan 2018 16:14
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:21

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.