elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Boundary-layer transition measurements on Mach-scaled helicopter rotor blades in climb

Weiss, Armin und Gardner, Anthony und Klein, Christian und Raffel, Markus (2017) Boundary-layer transition measurements on Mach-scaled helicopter rotor blades in climb. CEAS Aeronautical Journal, 8, Seiten 613-623. Springer. doi: 10.1007/s13272-017-0263-2. ISSN 1869-5590.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://link.springer.com/article/10.1007/s13272-017-0263-2

Kurzfassung

In this work laminar-turbulent boundary-layer transition is investigated on the suction side of Mach-scaled helicopter rotor blades in climb. The phenomenon is assessed by means of temperature-sensitive paint (TSP). Results are compared to a data sample acquired by infrared (IR) thermography and accompanied by integral thrust-and local surface pressure measurements at two radial blade sections. Spatially high resolved data allow for precise detection of boundary-layer transition along the outer 60 % of the blade span. Results obtained via TSP and IR show remarkable agreement with minor deviations due to different surface qualities of the respective blades tested. TSP data are obtained at various collective pitch angles and three different rotating speeds corresponding to chord Reynolds-and Mach numbers based on blade tip speed of Retip = 4.8-9.31x105 and Mtip = 0.29-0.57, respectively. The transition position is detected with an accuracy of better than 1% chord and the findings show overall coherence as blade loading and tip chord Reynolds number are varied. Experimental findings are shown tobe consistent with two-dimensional simulations using the eN-envelope method for transition prediction. Based on quantitative agreement between measured and calculated surface pressures, a comparison of the corresponding transition results suggests a critical amplification factor of Ncr. = 5.5 best suited for transition prediction in the rotating test facility of the DLR Göttingen.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/116938/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Volume 8, Issue 4; Published online: 19 September 2017
Titel:Boundary-layer transition measurements on Mach-scaled helicopter rotor blades in climb
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weiss, ArminArmin.Weiss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7532-2974NICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthonyanthony.gardner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1176-3447NICHT SPEZIFIZIERT
Klein, Christianchristian.klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922NICHT SPEZIFIZIERT
Raffel, MarkusMarkus.Raffel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3340-9115133716000
Datum:19 September 2017
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:8
DOI:10.1007/s13272-017-0263-2
Seitenbereich:Seiten 613-623
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTSpringerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:boundary-layer transition, helicopter roter blades, temperature-sensitive paint, infrared thermography, eAN-method
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:13 Dez 2017 14:37
Letzte Änderung:21 Nov 2023 09:37

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.