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Spanwise Differences in Static and Dynamic Stall on a Pitching Rotor Blade Tip Model

Merz, Christoph B. und Wolf, Christian und Richter, Kai und Kaufmann, Kurt und Mielke, Alina und Raffel, Markus (2017) Spanwise Differences in Static and Dynamic Stall on a Pitching Rotor Blade Tip Model. Journal of the American Helicopter Society, 62 (1), Seiten 1-11. American Helicopter Society. doi: 10.4050/JAHS.62.012002. ISSN 0002-8711.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.4050/JAHS.62.012002

Kurzfassung

An experimental investigation of static and dynamic stall on a rotor blade tip model with an aspect ratio of 6.2 at a chord Reynolcls number of900 ,000 and a Mach numbcr of0.16 is presented. The spatiotemporal behavior of the flow separation was analyzed using unstcady surface pressurc measurements ancl high-speecl particle image velocimetry. The maximum effective angle of attack prior to stall is shiftecl to approximately two-thirds of the span outboard because of an increasing geometric angle of attack of the model towarcl the tip. Different stages of flow separation for static angles of attack were identified, inclucling the occurrence of two stall cells. Du ring dynamic stall, the leacling edge vortcx formation starts near the spanwise position of thc static stall onset. The subsequent spanwise evolution of the vortex formation results in two vorticcs for deep stall conclitions, covering the samc spanwisc arcas as thc two static stall cclls.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/116259/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:http://www.ingentaconnect.com/content/ahs/jahs
Titel:Spanwise Differences in Static and Dynamic Stall on a Pitching Rotor Blade Tip Model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Merz, Christoph B.christoph.merz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wolf, ChristianChristian.Wolf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9052-7548NICHT SPEZIFIZIERT
Richter, KaiKai.Richter (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kaufmann, KurtKurt.Kaufmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2276-3386NICHT SPEZIFIZIERT
Mielke, AlinaAS-HELNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Raffel, MarkusMarkus.Raffel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3340-9115133715996
Datum:Januar 2017
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:62
DOI:10.4050/JAHS.62.012002
Seitenbereich:Seiten 1-11
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTingentANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Helicopter Society
ISSN:0002-8711
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Dynamic Stall, Particle Image Velocimetry, Wind Tunnel Testing
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:07 Dez 2017 15:35
Letzte Änderung:02 Nov 2023 15:03

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