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Progress in Efficient Active High-Lift

Kauth, Felix und Narjes, Gerrit und Müller, Jan und Seume, Joerg R. und Vasista, Srinivas und Müller, Thomas und François, Daniela G. und El Sayed, Yosef und Semaan, Richard und Behr, Christian und Schwerter, Martin und Leester-Schädel, Monika und Nolte, Felix und Giesecke, Daniel und Atalayer, Çaǧlar und Radespiel, Rolf (2017) Progress in Efficient Active High-Lift. In: 35th AIAA Applied Aerodynamics Conference. 35th AIAA Applied Aerodynamics Conference, AIAA AVIATION Forum, 2017-06-05 - 2017-06-09, Denver, Colorado, United States. doi: 10.2514/6.2017-3559.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2017-3559

Kurzfassung

This paper presents some of the progress in research on efficient high-lift systems for future civil aircraft achieved by the Coordinated Research Centre CRC 880 sponsored by the German Research Foundation. Several new approaches to increasing the lift are applied as part of the design of a reference aircraft with short take-off and landing capability: The numerically predicted positive effect of Coanda jet blowing at the trailing edge flap is validated in water tunnel experiments. Robust miniature pressure and hot-fi�lm sensors are developed for the closed-loop control of a piezo-actuated blowing lip. A flexible leading-edge device utilizes composite materials, for which new structural designs are developed. Additionally, a potential de-icing system, as well as a lightning-strike protection are presented. A high power-density electrically driven compressor with a broad operating range is designed to provide the blowing air ow. Different propulsion systems for the reference aircraft are evaluated. An ultra-high bypass ratio engine is considered to be most promising, and thus a preliminary fan stage design process is established. The rotor dynamic influences of the engine on the aircraft structure are investigated through a hybrid approach using a multibody model and modal reduction.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/115829/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Progress in Efficient Active High-Lift
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kauth, FelixLeibniz Universität HannoverNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Narjes, GerritLeibniz Universität HannoverNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Müller, JanLeibniz Universität HannoverNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seume, Joerg R.leibniz universität hannover, tfdNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vasista, Srinivassrinivas.vasista (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7917-6740NICHT SPEZIFIZIERT
Müller, ThomasGerman Aerospace CenterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
François, Daniela G.technische universität braunschweig, institut für strömungsmechanikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
El Sayed, YosefTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Semaan, RichardTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Behr, ChristianTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schwerter, MartinTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Leester-Schädel, MonikaTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nolte, FelixTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Giesecke, DanielTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Atalayer, ÇaǧlarTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, Rolftu braunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Erschienen in:35th AIAA Applied Aerodynamics Conference
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2017-3559
Status:veröffentlicht
Stichwörter:High-lift, Coanda, Blowing, Morphing
Veranstaltungstitel:35th AIAA Applied Aerodynamics Conference, AIAA AVIATION Forum
Veranstaltungsort:Denver, Colorado, United States
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 Juni 2017
Veranstaltungsende:9 Juni 2017
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte und Integration (alt), L - Strukturen und Werkstoffe (alt), L - Turbinentechnologien (alt), L - Verdichtertechnologien (alt), L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Adaptronik
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Hinterlegt von: Vasista, Srinivas
Hinterlegt am:23 Nov 2017 14:44
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:20

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