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STRUCTURAL DYNAMIC INFLUENCE OF AN UHBR ENGINE ON A COANDA-WING

Müller, T. S. und Hennings, Holger (2017) STRUCTURAL DYNAMIC INFLUENCE OF AN UHBR ENGINE ON A COANDA-WING. In: IFASD 2017 - International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics. IFASD 2017 - International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics, 2017-06-25 - 2017-06-28, Como, Italien. ISBN 978-88-97576-28-0.

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Kurzfassung

Due to the need of higher efficiency and the reduction of CO2 and noise emission the bypass ratio of gas turbines tends to increase. This leads to higher rotational masses which arises the question of gyroscopic moments influencing the eigenbehavior of the aircraft and thus the system stability regarding structural depended phenomena, e.g. flutter. Therefore this paper presents a multibody model to determine the structural coupling between a Coanda wing and an ultra high bypass ratio gas turbine (BPR of 17). The results in form of the spectral analysis of an eigenvalue analysis enables the understanding of the coupling mechanisms and gyroscopic influences. By analyzing the time dependent behavior of the wing-engine system under consid- eration of a follower force, representing the thrust, deepens the understanding of the structural load at the wing root.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/115286/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:STRUCTURAL DYNAMIC INFLUENCE OF AN UHBR ENGINE ON A COANDA-WING
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Müller, T. S.t-smueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hennings, HolgerHolger.Hennings (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2017
Erschienen in:IFASD 2017 - International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
ISBN:978-88-97576-28-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:multibody, gyroscopic moment, eigen behavior, UHBR
Veranstaltungstitel:IFASD 2017 - International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics
Veranstaltungsort:Como, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:25 Juni 2017
Veranstaltungsende:28 Juni 2017
Veranstalter :Politechnico Milano, Department of Aerospace Science and Technology
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Hinterlegt von: Müller, Thomas Stephan
Hinterlegt am:06 Dez 2017 15:19
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:19

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