elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Pressure gradient effects on wake flow instabilities behind isolated roughness elements on re-entry capsules

Theiß, Alexander und Leyh, Sascha und Hein, Stefan (2017) Pressure gradient effects on wake flow instabilities behind isolated roughness elements on re-entry capsules. 7TH EUROPEAN CONFERENCE FOR AERONAUTICS AND AEROSPACE SCIENCES (EUCASS), 2017-07-03 - 2017-07-06, Mailand, Italien.

[img] PDF
3MB

Offizielle URL: http://www.eucass2017.eu/

Kurzfassung

Laminar-turbulent transition caused by modal disturbance growth in the wake flow of isolated roughness elements on blunt re-entry capsules is studied numerically at typical cold hypersonic wind tunnel conditions. Two fundamentally different heat shield shapes are considered. On the sphere-cone forebody the wake flow of the roughness is exposed to an adverse pressure gradient, whereas the spherical heat shield exhibits a strongly favourable pressure gradient. The pressure gradient effects on the development of the stationary wake flow and its modal instability characteristics are discussed for various heights and diameters of the cylindrical roughness element. Regions of increased shear develop in its wake which persist longer in the adverse pressure gradient case. Consequently, the results of spatial two-dimensional eigenvalue analyses reveal that the unstable wake flow region extends much further downstream and the wake mode instabilities are considerably more amplified. The disturbance kinetic energy production terms are used to assess the contributions of the different shear-layer regions to the mode growth and its dependence on the pressure gradient

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/114937/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Pressure gradient effects on wake flow instabilities behind isolated roughness elements on re-entry capsules
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Theiß, Alexanderalexander.theiss (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Leyh, SaschaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hein, StefanStefan.Hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:re-entry capsule, blunt body, roughness-induced transition, LST-2D, pressure gradient effects
Veranstaltungstitel:7TH EUROPEAN CONFERENCE FOR AERONAUTICS AND AEROSPACE SCIENCES (EUCASS)
Veranstaltungsort:Mailand, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Juli 2017
Veranstaltungsende:6 Juli 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:23 Nov 2017 16:06
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:19

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.