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Motion induced unsteady aerodynamic loads with development of vortical flow

Wiggen, Stefan und Mai, Holger und Nuhn, Johannes und Büte, Thomas und Klein, Christian und Henne, Ulrich und Sachs, Werner und Konrath, Robert und Wrede, Björn (2017) Motion induced unsteady aerodynamic loads with development of vortical flow. Journal of Aircraft, 55 (1), Seiten 173-183. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C034308. ISSN 0021-8669.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/1.C034308

Kurzfassung

The development of vortical flow strongly changes the properties of motion-induced aerodynamic loads. Tests were performed in the Transonic Wind Tunnel Göttingen with a half-wing model of a lambda wing. A hydraulic actuator imposed pitch oscillations with amplitudes and frequencies relevant for aeroelastic analyses. Unsteady surface-pressure and flowfield measurements were performed. With increasing angle of attack, a leading-edge vortex emerges and moves inboard. The unsteady loads show a strong dependency on the effects of the vortical flow. For the pitching cases, the effects are lagging the motion. In the rear outboard part of the wing, the unsteady pressures are small, but the amplitude of the motion is high. Hence, a significant amount of energy - force integrated over Motion - is transferred from the fluid to the motion. For a free motion or deformation of the wing, this would cause a destabilization. A significant effect of the vortical flow is the discrepancy between the position where it emerges and is affected, and the position (e.g., further outboard) where the flow may generate unsteady, potentially destabilizing loads.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/114727/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Motion induced unsteady aerodynamic loads with development of vortical flow
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wiggen, StefanStefan.Wiggen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mai, HolgerHolger.Mai (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nuhn, Johannesjohannes.nuhn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Büte, Thomasthomas.buete (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, Christianchristian.klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922NICHT SPEZIFIZIERT
Henne, Ulrichulrich.henne (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sachs, Wernerwerner.sachs (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Konrath, RobertRobert.Konrath (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wrede, BjörnBjoern.Wrede (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:6 September 2017
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:55
DOI:10.2514/1.C034308
Seitenbereich:Seiten 173-183
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Lambda wing, unsteady aerodynamics, vortex flow
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Mai, Holger
Hinterlegt am:27 Okt 2017 15:19
Letzte Änderung:27 Nov 2023 12:09

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