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System Noise Assessment of SFB880 Vehicle Concepts

Blinstrub, Jason und Bertsch, Lothar (2017) System Noise Assessment of SFB880 Vehicle Concepts. In: Biennial Report SFB 880 ISBN 978-3-928628-90-7.

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Kurzfassung

To fully evaluate the vehicle concepts of the collaborative research center (SFB) 880, it is crucial to include a system noise assessment. Dedicated tools that are suitable for a system noise assessment on a comparative basis within the conceptual aircraft design phase are used. For the selected SFB 880 aircraft, new noise prediction capabilities are required for Coanda flaps, ultra-high bypass ratio engines, and propeller engines. For the Coanda flap, a noise source model does not exist yet. Hence, it is initially estimated with a conventional Fowler flap model. The ultra-high bypass ratio engine is predicted using a well-known parametric source model with a modified underlying database. For the propeller sound, a simplified analytical equation is selected. In addition to the new noise prediction capabilities, individual flightpaths per vehicle are required. These are calculated with a tool that was specifically developed for the use within the conceptual aircraft design phase. The system noise assessment reveals that a significant noise reduction can be achieved through the use of an ultra-high bypass ratio engine. Furthermore, it is shown that propeller driven aircraft lead to increased noise compared to turbofan driven aircraft for departure. Along the simulated approach, however, propeller driven aircraft are quieter than aircraft equipped with turbofan engines. Up to now the noise of the Coanda flap is an estimate, but it is expected that it does not contribute significantly to the overall noise on the ground.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/114428/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:Herausgeber: TU Braunschweig – Campus Forschungsflughafen
Titel:System Noise Assessment of SFB880 Vehicle Concepts
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Blinstrub, Jasonjason.blinstrub (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1913-0529NICHT SPEZIFIZIERT
Bertsch, LotharLothar.Bertsch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2780-2858NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Erschienen in:Biennial Report SFB 880
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Radespiel, RolfTU Braunschweig-Campus ForschungsflughafenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Semaan, RichardTU Braunschweig-Campus ForschungsflughafenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
ISBN:978-3-928628-90-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft design, active high-lift, noise prediction, PANAM, PrADO
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:13 Nov 2017 14:04
Letzte Änderung:13 Nov 2017 14:04

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