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The Apparent Vertical Filter Concept – Effects of Driving on a Slope

Seehof, Carsten und Fischer, Martin und Seefried, Andreas (2017) The Apparent Vertical Filter Concept – Effects of Driving on a Slope. In: Proceedings of the DSC 2017 Europe VR, Seiten 57-63. Arts et Metiers ParisTech. DSC 2017 Europe VR, 2017-09-06 - 2017-09-08, Stuttgart, Deutschland. ISSN 0769-0266.

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Offizielle URL: https://www.driving-simulation.com/site/proceedings-disc-2017

Kurzfassung

Motion cueing in driving simulators is an important issue and still needs to be improved with respect to simulation quality. The constraints resulting from a limited space envelope impede the provision of accelerations that match those observed in a car identically. For example translational accelerations cannot be provided directly and need to be transformed to angular attitudes or scaled down depending on their characteristics. Current motion drive algorithms like the classic washout filter algorithm are using sets of high- and low-pass filters in combination with gain factors to answer this problem. But those filtering methods do not distinguish between the causes of accelerations with respect to the driving maneuvers. The Apparent Vertical Filter developed by the German Aerospace Center provides a different approach to this problem. The current paper gives an overview of how the problem of unwanted forces could be approached within a number of idealized maneuvers. The filter principle will be demonstrated for driving on a lateral slope. In contrast, the constraints of current filter methods will be discussed utilizing a classic washout filter as an example. Furthermore it gives an overview of how the apparent vertical filter deals with the problem and how it is structured. Finally, the responses of the two filter methods to a set of car model data are compared.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/113988/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:The Apparent Vertical Filter Concept – Effects of Driving on a Slope
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Seehof, CarstenInst. f. FlugsystemtechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fischer, MartinInst. f. VerkehrssystemtechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seefried, AndreasInst. f. Systemdynamik und RegelungstechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 September 2017
Erschienen in:Proceedings of the DSC 2017 Europe VR
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 57-63
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Kemeny, AndrasDriving Simulation AssociationNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Arts et Metiers ParisTech
ISSN:0769-0266
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Driving Simulation, Motion Simulation, Apparent Vertical Filter
Veranstaltungstitel:DSC 2017 Europe VR
Veranstaltungsort:Stuttgart, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 September 2017
Veranstaltungsende:8 September 2017
Veranstalter :Driving Simulation Association (DSA)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Hinterlegt von: Seehof, Carsten
Hinterlegt am:10 Okt 2017 13:53
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:18

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