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Numerical investigations of Dynamic Stall on a Rotor with Cyclic Pitch Control

Letzgus, Johannes und Gardner, Anthony und Schwermer, Till und Keßler, Manuel und Krämer, Ewald (2017) Numerical investigations of Dynamic Stall on a Rotor with Cyclic Pitch Control. 43rd European Rotorcraft Forum, 2017-09-12 - 2017-09-15, Milan, Italy.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
7MB

Offizielle URL: https://www.erf2017.org/content/accommodation-0

Kurzfassung

Numerical investigations of three-dimensional dynamic stall on a two-bladed Mach-scaled rotor (R = 0.65m, Ma75 = 0.21, Re75 = 3.5 × 105) with 1/rev cyclic pitch control are presented and compared to experimental surface pressure and PIV data. In addition to URANS simulations using the finite-volume flow solvers FLOWer and TAU, a delayed detached-eddy simulation (DDES) with Menter SST as underlying RANS model is carried out with FLOWer. Facing dynamic stall and flow separation, the DDES reproduces high-frequency load fluctuations, cycle-to-cycle variations and small-scale vortical structures as seen in the experiment, which is not the case with URANS. However, common hybrid RANS-LES issues – grid-induced separation and the grey area problem – play a role in this DDES and influence loads severely. FLOWer SST simulations yield load peaks of the same magnitude as individual, non-phase-averaged measurements. With TAU SST the dynamic stall event is delayed and weakened compared to FLOWer SST and experimental results. FLOWer and TAU results using the SA turbulence model are fairly comparable but in bad agreement with the experiment at the outboard station at r/R = 0.77, where they exhibit no dynamic stall at all.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/113900/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Numerical investigations of Dynamic Stall on a Rotor with Cyclic Pitch Control
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Letzgus, JohannesUniversität Stuttgart, IAGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthonyanthony.gardner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1176-3447NICHT SPEZIFIZIERT
Schwermer, TillTill.Schwermer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6918-4480NICHT SPEZIFIZIERT
Keßler, ManuelUniversität Stuttgart, IAGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, Ewalduniversität stuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Dynamic stall, rotor, RTG, DDES, URANS, TAU, FLOWER
Veranstaltungstitel:43rd European Rotorcraft Forum
Veranstaltungsort:Milan, Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 September 2017
Veranstaltungsende:15 September 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:30 Nov 2017 15:08
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:18

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