elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Investigation of sound-flow interaction at a bias flow liner using 3D/3C velocity measurement and Helmholtz-Hodge decomposition

Gürtler, Johannes und Haufe, Daniel und Schulz, Anita und Bake, Friedrich und Enghardt, L. und Fischer, Andreas und Czarske, Jürgen (2016) Investigation of sound-flow interaction at a bias flow liner using 3D/3C velocity measurement and Helmholtz-Hodge decomposition. In: Proceedings 18th International Symposium on the Application of Laser and Imaging Techniques to Fluid Mechanics. 18th International Symposium on the Application of Laser and Imaging Techniques to Fluid Mechanics, 2016-07-04 - 2016-07-07, Lisbon, Portugal.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

In order to reduce the sound emission of modern gas turbines or jet engines, bias flow liners are used, where the damping of the sound is based on a complex interaction of the sound wave and the bias flow injected through a perforated facing sheet. The optimization of these liners regarding a high damping efficiency necessitates a deeper understanding of complex three dimensional (3D) aeroacoustic phenomena. To this aim, a contactless threecomponent vector (3C) measurement of both the flow velocity (in the order of several m/s) and the acoustic particle velocity (down to few mm/s) is needed. However, these two velocities overlap at the measured velocity, which necessitates the decomposition of the measured velocity field in order to analyze the interaction of sound and flow. For this purpose, the natural Helmholtz-Hodge decomposition is applied for the first time at a bias flow liner. Therefore, velocity field data is obtained with a high spatial resolution of 660 μm at more than 4000 measurement points using the frequency modulated Doppler global velocimeter. The measurement system provides a high dynamic range > 10³ and low uncertainty as well as a high measurement rate up to 100 kHz and, thus allows the measurement of both the flow field and the sound field. Furthermore, the analysis of the velocity spectrum is enabled. As a result, an oscillation of the fluid velocity is measured. This velocity oscillation is dominated by sound induced vortices in the flow. Additionally, the hypothesis of an aeroacoustic source near the facing sheet of the liner is suggested. As a perspective, the work provides new insights into aeroacoustic damping phenomena.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/113383/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Investigation of sound-flow interaction at a bias flow liner using 3D/3C velocity measurement and Helmholtz-Hodge decomposition
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gürtler, Johannesinstitut für grundlagen der elektrotechnik und elektronik, professur für mess- und prüftechnik, tu dresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haufe, Danielinstitut für grundlagen der elektrotechnik und elektronik, professur für mess- und prüftechnik, tu dresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schulz, Anitadlr, at-traNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bake, FriedrichFriedrich.Bake (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3235-428XNICHT SPEZIFIZIERT
Enghardt, L.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fischer, Andreasinstitut für grundlagen der elektrotechnik und elektronik, professur für mess- und prüftechnik, tu dresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Czarske, Jürgeninstitut für grundlagen der elektrotechnik und elektronik, professur für mess- und prüftechnik, tu dresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2016
Erschienen in:Proceedings 18th International Symposium on the Application of Laser and Imaging Techniques to Fluid Mechanics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aeroacoustics, noise damping, acoustic particle velocity, turbulent flows
Veranstaltungstitel:18th International Symposium on the Application of Laser and Imaging Techniques to Fluid Mechanics
Veranstaltungsort:Lisbon, Portugal
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:4 Juli 2016
Veranstaltungsende:7 Juli 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Turbinentechnologien (alt)
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Bake, Dr.-Ing. Friedrich
Hinterlegt am:21 Sep 2017 10:37
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:18

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.