elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Use of Numerical Weather Prediction Analysis for Testing Pressure Altitude Measurements on Aircraft - An Application Example

Schumann, Ulrich und Giez, Andreas und Mallaun, Christian und Zöger, Martin (2017) Use of Numerical Weather Prediction Analysis for Testing Pressure Altitude Measurements on Aircraft - An Application Example. Avionics & Space Testing, 2017-04-25 - 2017-04-26, München.

[img] PDF (paper)
1MB

Offizielle URL: http://www.avionics-space-testing.com/wp-content/uploads/2017/03/AST17-Pre-Conference-Guide-A5-web.pdf

Kurzfassung

Accurate static pressure measurements are essential for safe navigation. Aircraft static pressure measurements need to be calibrated and verified. We recently compared trailing cone static pressure measurements behind two different jet aircraft up to flight level 450 during 6 flights on different days with numerical weather prediction (NWP) data. The GNSS height above mean sea level measured during these flights is compared to NWP geopotential height. The NWP data were provided by the European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF). The height differences at same pressure are 0.6±2.8 m on average. The corresponding pressure difference was determined to be -0.01±0.15 hPa. The method of comparing operational pressure/GNSS measurements on aircraft with NWP analysis or predictions can be used for testing the height keeping performance of aircraft after or during operation. Here we present an application example of the method. We show static pressure measured by research instruments on the German atmospheric research aircraft HALO compared to ECMWF analysis for 57 hours of data from an atmospheric research project over Europe in 2014. The method is used to derive corrected static pressure data. The corrected pressure also leads to a slightly better agreement between temperature measurements and ECMWF data which differed more when using the uncorrected pressure data as input for interpolation in the NWP data.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/112420/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Use of Numerical Weather Prediction Analysis for Testing Pressure Altitude Measurements on Aircraft - An Application Example
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schumann, UlrichDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-5255-6869NICHT SPEZIFIZIERT
Giez, AndreasDLR, FXNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mallaun, ChristianDLR, FXNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zöger, MartinDLR, FXNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-14
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Height, pressure, temperature, measurements, NWP
Veranstaltungstitel:Avionics & Space Testing
Veranstaltungsort:München
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:25 April 2017
Veranstaltungsende:26 April 2017
Veranstalter :Avionics & Space Testing <partner_mailings@ukipartner.com>
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Flugexperimente
Hinterlegt von: Schumann, Prof.Dr.habil. Ulrich
Hinterlegt am:22 Mai 2017 07:49
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:17

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.