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Flight Performance and System Safety Considerations for a Civil Aircraft with Active High-Lift System

Diekmann, Jobst Henning und Hahn, Klaus-Uwe (2015) Flight Performance and System Safety Considerations for a Civil Aircraft with Active High-Lift System. In: SFB 880 - Fundamentals of high-lift for future commercial aircraft - Biennial Report NFL - Forschungsbericht, 2015 (04). Technische Universität Braunschweig - Niedersächsisches Forschungszentrum für Luftfahrt. Seiten 157-168. ISBN 978-3-928628-67-9.

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Kurzfassung

This report gives an overview over the fundamental flight mechanical characteristics of a civil transport type aircraft with an active high-lift system. The two presented topics performance and system failure impact several investigations have been carried out. Within the performance considerations the generated trim envelopes will show the limitations in terms of airspeed and angle of attack range for the approach configuration and the performance gap to the cruise configuration. Due to the results the effect of a wing profile change from a clean nose design to a droop nose design will be presented and discussed. Additionally, the ”Power Curve” has been analysed in order to determine the requirement of support systems to manage e.g. the thrust due to strong gradients of drag over airspeed for ”backside operations”. The investigations of the second topic assess the dynamic aircraft response for several different types of symmetrical failure cases such as active high lift failure but with all engines operative, recovery actions, reconfiguration and temporary failures due to engine failures at too low power settings. Each of these cases is discussed in terms of acceptability during approach phase and also a procedural solution is tested for the avoidance of the temporary low engine failure. The overall consequences of all the presented investigations will be outlined and further research activity will be derived.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/112403/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Flight Performance and System Safety Considerations for a Civil Aircraft with Active High-Lift System
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Diekmann, Jobst HenningInstitut für Flugsystemtechnik, DLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hahn, Klaus-UweInstitut für Flugsystemtechnik, DLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2015
Erschienen in:SFB 880 - Fundamentals of high-lift for future commercial aircraft - Biennial Report
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:2015
Seitenbereich:Seiten 157-168
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Radespiel, RolfInstitut für Strömungsmechanik, TU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Semaan, RichardInstitut für Strömungsmechanik, TU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Technische Universität Braunschweig - Niedersächsisches Forschungszentrum für Luftfahrt
Name der Reihe:NFL - Forschungsbericht
ISBN:978-3-928628-67-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aktiver Hochauftrieb, STOL, Short Takeoff and Landing, Systemsicherheit, Flugleistungen
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt), L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Hinterlegt von: Diekmann, Dr. Jobst Henning
Hinterlegt am:06 Nov 2017 16:45
Letzte Änderung:06 Nov 2017 16:45

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