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Modeling Driver Behavior at Roundabouts: Results from a Field Study.

Zhao, Min und Käthner, David und Söffker, Dirk und Jipp, Meike und Lemmer, Karsten (2017) Modeling Driver Behavior at Roundabouts: Results from a Field Study. 2017 IEEE Intelligent Vehicles Symposium, 2017-06-11 - 2017-06-14, Redondo Beach, CA, USA. doi: 10.1109/IVS.2017.7995831.

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Kurzfassung

Driving behavior prediction at roundabouts is an important challenge to improve driving safety by supporting drivers with intelligent assistance systems. To predict the driving behavior efficiently steering wheel status was proven to have robust predictability based on a Support Vector Machine algorithm. Previous research has not considered potential effects of surrounding traffic on driving behavior, but that consideration can certainly improve the prediction results. Therefore, this study investigated how different surrounding cyclists impact driving behavior of an ego car. A simulator study was conducted to collect driving behavior data of ego car drivers in the scenarios with different surrounding cyclist position settings. The impact of the surrounding cyclists on the ego driver behavior was found: When there were surrounding cyclists, the recognition rate of ego driver behavior patterns reached 100% later than when there was no surrounding traffic. In conclusion, driving behavior pattern recognition at roundabouts is impacted by surrounding cyclists, and the impact can be expressed in a quantitative way.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/111993/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Modeling Driver Behavior at Roundabouts: Results from a Field Study.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Zhao, Minmin.zhao (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Käthner, Daviddavid.kaethner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4168-2266NICHT SPEZIFIZIERT
Söffker, Dirksoeffker (at) uni-due.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jipp, Meikemeike.jipp (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lemmer, KarstenKarsten.Lemmer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/IVS.2017.7995831
Status:veröffentlicht
Stichwörter:driver modeling, machine learning, roundabout, advanced driver assistance sytsems, collision avoidance, vulnerable road user safety
Veranstaltungstitel:2017 IEEE Intelligent Vehicles Symposium
Veranstaltungsort:Redondo Beach, CA, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:11 Juni 2017
Veranstaltungsende:14 Juni 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik
Hinterlegt von: Käthner, David
Hinterlegt am:02 Mai 2017 10:50
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:16

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