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Advanced Endwall Contouring for Loss Reduction and Outflow Homogenization for an Optimized Compressor Cascade

Reutter, Oliver und Rozanski, Magdalena und Hergt, Alexander und Nicke, Eberhard (2017) Advanced Endwall Contouring for Loss Reduction and Outflow Homogenization for an Optimized Compressor Cascade. International Journal of Turbomachinery, Propulsion and Power, 2 (1), Seiten 1-12. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/ijtpp2010001. ISSN 2504-186X.

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Offizielle URL: http://www.mdpi.com/2504-186X/2/1/1

Kurzfassung

The following paper deals with the development of an optimized non-axisymmetric endwall contour for reducing the total pressure loss and for homogenizing the outflow of a highly-loaded compressor cascade. In contrast to former studies using a NACA-65 K48 cascade airfoil this study starts with the design of a new high-performance airfoil which is based on the aerodynamic boundary conditions of the NACA-65 K48 cascade. This new airfoil is then used as a basis. Optimizations of the airfoil and of the endwall contour are performed using the German Aerospace Center (DLR) in-house tool AutoOpti and the RANS (Reynolds-averaged Navier-Stokes)-solver TRACE (Turbomachinery Research Aerodynamic Computational Environment). Three operating points at an inflow Mach number of 0.67 with different inflow angles are used to secure a wide operating range. The optimized endwall contour changes the secondary flow in such a way that the corner stall is reduced which, in turn, significantly reduces the total pressure loss. The endwall contour in the outflow region leads to a considerable homogenization of the outflow in the near wall region. Using non-axisymmetric endwall shaping demonstrates a valuable measure to further improve highly-efficient compressor blading on the vane level

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/111566/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Advanced Endwall Contouring for Loss Reduction and Outflow Homogenization for an Optimized Compressor Cascade
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Reutter, OliverOliver.Reutter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2080-7691NICHT SPEZIFIZIERT
Rozanski, Magdalenaat-fuvNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hergt, Alexanderalexander.hergt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-1643-7326NICHT SPEZIFIZIERT
Nicke, Eberhardeberhard.nicke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:16 März 2017
Erschienen in:International Journal of Turbomachinery, Propulsion and Power
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:2
DOI:10.3390/ijtpp2010001
Seitenbereich:Seiten 1-12
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Manna, Marcellomanna (at) unina.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2504-186X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:compressor; CFD; optimization; endwall contouring; cascade; outflow angle; overturning; secondary flow; corner stall; Eckenablösung; Endwandkonturierung; Sekundärströmung
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Verdichtertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Reutter, Oliver
Hinterlegt am:10 Apr 2017 12:46
Letzte Änderung:21 Nov 2023 10:26

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