elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Standardized hydrogen storage module with high utilization factor based on metal hydride-graphite composites

Bürger, Inga und Dieterich, Mila und Pohlmann, Carsten und Röntzsch, Lars und Linder, Marc (2017) Standardized hydrogen storage module with high utilization factor based on metal hydride-graphite composites. Journal of Power Sources, 342, Seiten 970-979. Elsevier. doi: 10.1016/j.jpowsour.2016.12.108. ISSN 0378-7753.

[img] PDF
3MB

Kurzfassung

In view of hydrogen based backup power systems or small-scale power2gas units, hydrogen storages based on metal hydrides offer a safe and reliable solution. By using Hydralloy C5 as suitable hydride forming alloy, the present tank design guarantees very simple operating conditions: pressures between 4 bar and 30 bar, temperatures between 15 C and 40 C and minimal efforts for thermal management in combination with fast and constant charging and discharging capabilities. The modular tank consists of 4 layers with 5 reactor tubes each that are filled with metal hydride-graphite composites of a diameter of 21 mm. Experiments show that each layer of this tank is able to desorb the desired amount of hydrogen for a fuel cell operation at electrical power of 160 Wel for 100 min reaching a utilization factor of 93% of the stored hydrogen at RC. Furthermore, the experimental results of modularity, increasing loads and the electric air ventilation are presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/110792/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Standardized hydrogen storage module with high utilization factor based on metal hydride-graphite composites
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bürger, Ingainga.buerger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6091-0431NICHT SPEZIFIZIERT
Dieterich, Milamila.dieterich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pohlmann, CarstenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Röntzsch, Larslars.roentzsch (at) ifam-dd.fraunhofer.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Linder, Marcmarc.linder (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:28 Februar 2017
Erschienen in:Journal of Power Sources
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:342
DOI:10.1016/j.jpowsour.2016.12.108
Seitenbereich:Seiten 970-979
Verlag:Elsevier
ISSN:0378-7753
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Metal Hydride, stationary application, reactor design, metal Hydride-graphite composites
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC-Antriebsstrang (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Thermische Prozesstechnik
Hinterlegt von: Bürger, Inga
Hinterlegt am:02 Mär 2017 09:02
Letzte Änderung:02 Nov 2023 14:56

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.