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Transonic Numerical and Experimental Evaluation of Unconventional Lambda Wing Control Surfaces

Paul, Michael und Rein, Martin (2016) Transonic Numerical and Experimental Evaluation of Unconventional Lambda Wing Control Surfaces. Journal of Aircraft, 54 (3), Seiten 1139-1149. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C034080. ISSN 0021-8669.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/1.C034080

Kurzfassung

Lambda wing configurations are known to possess challenging flight characteristics at transonic Mach numbers. This study tests various methods for increasing the maneuverability and stability of the SACCON, a generic lambda wing configuration. Several control concepts are presented and tested to determine their effects on the lateral-directional and longitudinal stability of the aircraft. The first category of control concepts uses smooth surface deformations of the wing tips to eliminate control surface gaps found with traditional flap-based systems. The second category uses panel deflections on the upper surface of the aircraft. Each concept is simulated at Mach numbers in the range of 0.5≤M∞≤0.850.5≤M∞≤0.85 using the TAU code of the German Aerospace Center (DLR), with subsequent wind tunnel tests taking place in the Transonic Wind Tunnel of the German–Dutch Wind Tunnels (DNW-TWG) in Göttingen, Germany. The main flow features created by each control device and the Mach number effects are discussed, as are their effects on the aircraft’s aerodynamic performance. The smooth wing-tip deformations isolate the control derivatives and are best able to enhance lateral-directional stability. The upper surface devices create a more complicated response but offer more immediate application due to their reliance on firmly established technology.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/110273/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:article in advance: 2016
Titel:Transonic Numerical and Experimental Evaluation of Unconventional Lambda Wing Control Surfaces
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Paul, MichaelU.S. Air Force Research Laboratory, Kirtland Air Force Base, New Mexico 87117NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rein, Martinmartin.rein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2670-2815NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:11 November 2016
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:54
DOI:10.2514/1.C034080
Seitenbereich:Seiten 1139-1149
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:lambda wing, delta wing, control surfaces, tailless configuration
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:06 Jan 2017 13:56
Letzte Änderung:05 Nov 2020 18:27

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