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Theory and Application of an Analytical Approach for the Determination of the Transmission of Sound Waves through a Turbomachinery Stator

Puttkammer, Peter und Behn, Maximilian und Tapken, Ulf und Thouault, Nicolas und Hagmeijer, Rob (2016) Theory and Application of an Analytical Approach for the Determination of the Transmission of Sound Waves through a Turbomachinery Stator. In: Fortschritte der Akustik - DAGA 2016. 42. Jahrestagung für Akustik DAGA 2016, 2016-03-14 - 2016-03-17, Aachen.

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Offizielle URL: https://www.dega-akustik.de/publikationen/online-proceedings/

Kurzfassung

The application of the two-dimensional aeroacoustic blade row model of Smith [1] to stators of axial turbomachines is investigated in detail. The study is part of an on-going research project including the verification of the model by comparison with data from experiments and from CFD/CAA codes. The overall objective is the accurate prediction of the transmission and reflection of sound waves, which is of large interest with regard to the pre-design of turbomachinery blade rows. The underlying concepts, related to the wave number, the phase velocity and the group velocity of the incoming 2D plane waves, are examined thoroughly. The 2D blade row model is applied to predict the sound transmission and reflection through a 3D stator and outcomes are compared with results of the CFD code Lin3D provided by MTU Aero Engines. For the approximation of the sound waves and the geometry using the 2D model parameters different approaches are developed and discussed. It is shown that the accuracy of the prediction can be improved by incorporating the effect of the impedance jump that corresponds to the change in cross-sectional area due to the stator blades.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/109500/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Theory and Application of an Analytical Approach for the Determination of the Transmission of Sound Waves through a Turbomachinery Stator
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Puttkammer, PeterUniversity of TwenteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Behn, Maximilianmaximilian.behn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8478-8269NICHT SPEZIFIZIERT
Tapken, Ulfulf.tapken (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0870-1253NICHT SPEZIFIZIERT
Thouault, NicolasMTU Aero Engines AGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hagmeijer, RobUniversity of TwenteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:März 2016
Erschienen in:Fortschritte der Akustik - DAGA 2016
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Engine Acoustics, Sound transmission, reflection, scattering, Aero engines, Cascade model, flow deflection
Veranstaltungstitel:42. Jahrestagung für Akustik DAGA 2016
Veranstaltungsort:Aachen
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:14 März 2016
Veranstaltungsende:17 März 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Turbinentechnologien (alt), L - Verdichtertechnologien (alt)
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Behn, Maximilian
Hinterlegt am:04 Jan 2017 11:42
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:14

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