elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

LES Investigation of Core Noise Mechanisms inside a Combustor-Nozzle System

O'Brien, Jeffrey und Bake, Friedrich und Kim, Jeonglae und Ihme, Matthias (2016) LES Investigation of Core Noise Mechanisms inside a Combustor-Nozzle System. In: 69th Annual Meeting of the APS Division of Fluid Dynamics, 61 (20). 69th Annual Meeting of the APS Division of Fluid Dynamics, 2016-11-20 - 2016-11-22, Portland, Oregon, USA.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://meetings.aps.org/Meeting/DFD16/Session/G4.3

Kurzfassung

The aim of this work is to expand knowledge of core noise physics through the study of a representative aviation-type combustor with a converging-diverging nozzle attached to the exhaust. First, a fully compressible LES of the entire flowpath is performed and validated against experimental measurements. From this calculation, the time history of the flow is sampled in a plane near the nozzle entrance in order to construct a library of representative fluctuations that are potential precursors to the direct and indirect noise observed at the nozzle outlet. This data is then used as an inflow for a series of separate nozzle simulations in which fluctuations in pressure, temperature ("hot spots"), and mixture composition are imposed separately to isolate their effect on the emitted noise. This methodology allows quantitative investigation of core-noise physics that lower-order models do not, including: the effect of non-linearity of high-amplitude perturbations, superposition of forcing types, the impact of the spatial structure of the perturbations, and the restriction to low-frequency perturbations and calorically perfect gas assumption. The calculations also represent the first time that variations in mixture composition have been shown to induce downstream noise in a high-fidelity, 3D simulation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/109474/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:LES Investigation of Core Noise Mechanisms inside a Combustor-Nozzle System
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
O'Brien, JeffreyStanford University - Center for Turbulence ResearchNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bake, FriedrichDLR, AT-TRANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kim, JeonglaeStanford University - Center for Turbulence ResearchNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ihme, MatthiasStanford University - Center for Turbulence ResearchNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:21 November 2016
Erschienen in:69th Annual Meeting of the APS Division of Fluid Dynamics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:61
Name der Reihe:Bulletin of the American Physical Society
Status:veröffentlicht
Stichwörter:LES, Combustion Noise, DLR Model Combustor
Veranstaltungstitel:69th Annual Meeting of the APS Division of Fluid Dynamics
Veranstaltungsort:Portland, Oregon, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:20 November 2016
Veranstaltungsende:22 November 2016
Veranstalter :American Physical Society
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Bake, Dr.-Ing. Friedrich
Hinterlegt am:04 Jan 2017 11:41
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:14

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.