elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Prediction of Porous Trailing Edge Noise Reduction Using Acoustic Jump-Conditions at Porous Interfaces

Rossian, Lennart und Faßmann, Benjamin und Ewert, Roland und Delfs, Jan Werner (2016) Prediction of Porous Trailing Edge Noise Reduction Using Acoustic Jump-Conditions at Porous Interfaces. In: 22nd AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 2016. 21st AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 2016-05-30 - 2016-06-03, Lyon. doi: 10.2514/6.2016-2920.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
4MB

Kurzfassung

Reduction of noise generated at geometric edges can be achieved by replacing solid material with porous inlays. The acoustic benefit for airfoil trailing edge noise was experimentally found to yield a reduction in sound pressure level of approximately 6 dB. Numerical methods are of interest to find optimal properties of the porosity. A successful method of modeling porous materials is the Volume-Averaging approach. In prior simulations, the prediction of the sound reduction was comparable to measurements over a limited frequency range. This has been enhanced to obtain simulation results which show a better agreement with the experimental findings. At the interface between the free fluid and the porous parts jump conditions are required to model the interaction of the acoustic and flow quantities in these two regimes when it comes to nonhomogeneous materials. This paper presents the perturbation formulation of a set of jump conditions for Computational Aeroacoustics (CAA), already known from Computational Fluid Dynamics (CFD). For the numerical implementation, a high-order compact boundary scheme is derived. Furthermore, the description of complex anisotropic materials is pursued. IIn a hybrid two-step CAA/CFD procedure, the turbulence statistics from the corre- sponding solution of the Volume-Averaged Navier-Stokes-Equations (VANS) is used to trigger vortices generating turbulent-boundary-layer trailing-edge noise (TBL-TEN).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/109362/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Prediction of Porous Trailing Edge Noise Reduction Using Acoustic Jump-Conditions at Porous Interfaces
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rossian, LennartLennart.Rossian (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Faßmann, BenjaminBenjamin.Fassmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ewert, RolandRoland.Ewert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Delfs, Jan WernerJan.Delfs (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8893-1747NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:22nd AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 2016
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2016-2920
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aeroacoustics Porosity Numeric CAA Trailing-edge noise
Veranstaltungstitel:21st AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference
Veranstaltungsort:Lyon
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 Mai 2016
Veranstaltungsende:3 Juni 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Hinterlegt von: Rossian, Lennart
Hinterlegt am:13 Dez 2016 11:42
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:14

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.