elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Compatibility

Seifert, Wolfgang und Snyder, G. Jeffrey und Toberer, Eric S. und Pluschke, Volker und Müller, Eckh und Goupil, Christophe (2016) Compatibility. In: Continuum theory and modeling of thermoelectric elements Wiley-VCH. Seiten 227-280. doi: 10.1002/9783527338405.ch5.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9783527338405.ch5/summary

Kurzfassung

This chapter analyzes the potential and the limitations of the compatibility approach, and discusses the new Thomson cooler concept. It gives an overview on the fundamental results of the TE generator and cooler, including a discussion on compatibility from the perspective of variational calculus. A particular focus is on the role of ideal self-compatibility, that is, adjusting compatibility locally at any position along a thermoelectric leg to achieve maximum efficiency of a TEG and maximum COP of a TEC. Further, the chapter discusses maximum power output from a TEG in connection with power-related compatibility. In particular, it focuses on discussing the cooling limit of a Thomson cooler, where the Thomson effect is a more significant thermoelectric effect than the Peltier effect. Also, noncontinuously graded (i.e., segmented) elements are summarized under the topic of functionally graded materials.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/108725/
Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Titel:Compatibility
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Seifert, WolfgangUniversity Halle-Wittenberg, Institute of Physics – Theoretical Physics, Von-Seckendorff-Platz 1, 06120 Halle (Saale), GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Snyder, G. JeffreyNorthwestern University, McCormick School of Engineering and Applied Science, 2220 Campus Drive, Evanston, IL 60208, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Toberer, Eric S.Department of Physics, Colorado School of Mines, 1500 Illinois St, Golden, CO 80401, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pluschke, VolkerUniversity Halle-Wittenberg, Institute of Mathematics – Analysis, Theodor-Lieser-Straße 5, 06120, Halle (saale), GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Müller, EckhInstitute of Materials Research, German Aerospace Center (DLR), Institute of Materials Research, 51147 Köln Porz-Wahnheide, Linder Höhe, Germany and Justus Liebig University Giessen, Institute of Inorganic and Analytical Chemistry, 35392 Giessen, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Goupil, ChristopheUniversité Paris Diderot, Laboratoire Interdisciplinaire de Energies de Demain (LIED), CNRS, UMR 8236, 5 rue Elsa Morante, 75013, Paris, France and Paris Diderot University, Paris Interdisciplinary Energy Research Institute (PIERI), Paris, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2016
Erschienen in:Continuum theory and modeling of thermoelectric elements
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1002/9783527338405.ch5
Seitenbereich:Seiten 227-280
Verlag:Wiley-VCH
Status:veröffentlicht
Stichwörter:compatibility approach; power-related compatibility; segmented thermogenerators; self-compatible performance; TE Thomson cooler
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC-Antriebsstrang (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Werkstoff-Forschung > Thermoelektrische Materialien und Systeme
Hinterlegt von: Zabrocki, Dr. Knud
Hinterlegt am:05 Dez 2016 07:31
Letzte Änderung:05 Dez 2016 07:31

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.