elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Residents’ attitude towards air traffic and objective sleep quality are related

Elmenhorst, Eva-Maria und Müller, U. und Mendolia, F. und Quehl, J. und Aeschbach, D. (2016) Residents’ attitude towards air traffic and objective sleep quality are related. In: Proceedings of the 45th International Congress and Exposition on Noise Control Engineering (InterNoise 2016), Seiten 7744-7746. 45th International Congress and Exposition of Noise Control Engineering, 2016-08-21 - 2016-08-24, Hamburg. ISBN 978-3-939296-11-9.

[img] PDF
339kB

Kurzfassung

Annoyance and physiological responses induced by traffic noise exposure vary greatly among residents. Recently, differences in aircraft noise induced awakening reactions during sleep have partly been explained by stable individual vulnerabilities to noise. In 2012 as part of the NORAH sleep study, we investigated with a sample of 81 residents around Frankfurt Airport the relationship between attitude towards air traffic and sleep quality recorded polysomnographically at home. By using five-point rating scales the participants assessed their attitude towards air traffic (from 1 = negative to 5 = positive) and evaluated its necessity (from 1 = not necessary to 5 = highly necessary). Residents with a negative attitude towards air traffic (score < 3; N=28) took longer to fall asleep, spent more time awake after sleep onset, had a reduced sleep efficiency and less deep sleep. Participants who evaluated air traffic to be of no or moderate necessity (score < 4; N=22) slept less deeply. These statistically significant differences suggest that residents’ sleep quality and subjective evaluation of air traffic are related. The causality of this relationship, however, i.e. whether a negative attitude leads to more severe sleep disturbances or, conversely, whether poor sleep quality triggers a negative attitude towards air traffic, remains unclear.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/108427/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Residents’ attitude towards air traffic and objective sleep quality are related
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Elmenhorst, Eva-Mariaeva-maria.elmenhorst (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0336-6705NICHT SPEZIFIZIERT
Müller, U.uwe.mueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mendolia, F.franco.mendolia (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5359-5982NICHT SPEZIFIZIERT
Quehl, J.julia.quehl (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Aeschbach, D.daniel.aeschbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:Proceedings of the 45th International Congress and Exposition on Noise Control Engineering (InterNoise 2016)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 7744-7746
ISBN:978-3-939296-11-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft noise, sleep, polysomnography, attitude
Veranstaltungstitel:45th International Congress and Exposition of Noise Control Engineering
Veranstaltungsort:Hamburg
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 August 2016
Veranstaltungsende:24 August 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Flugphysiologie
Hinterlegt von: Sender, Alina
Hinterlegt am:29 Nov 2016 09:55
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:13

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.