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Aircraft Noise Emission Model Accounting for Aircraft Flight Parameters

Zellmann, Christoph und Schäffer, Beat und Wunderli, Jean-Marc und Isermann, Ullrich und Paschereit, C. O. (2017) Aircraft Noise Emission Model Accounting for Aircraft Flight Parameters. Journal of Aircraft, 55 (2), Seiten 682-695. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C034275. ISSN 0021-8669.

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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/1.C034275

Kurzfassung

Today's aircraft noise calculation programs either use simple sound source descriptions with few input parameters or very sophisticated models with demanding input parameters. To fill the gap between these two approaches, a new model is proposed with the scope to find a reasonable comproise between its degree of detail and number of accessible flight parameters. By means of an extensive data exploration, the flight parameters with the strongest influence on the sound emission level were identified. These parameters were incorporated in two multiple linear regression models, one for airframe and one for engine sound sources. A new method allowed Fitting both source models to flyover measurements of the total aircraft. In total, models for ninteen combinations of aircraft and engine types were eastablished, which underlines the generality of the new source model for turbofan powered aircraft. Exemplary comparisons between measurements and model predictions for two aircraft types revealed, that the model is able to accurately reproduce directivity and spectra for diffrent fligth conditions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/107703/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Publication Date (online): August 28, 2017
Titel:Aircraft Noise Emission Model Accounting for Aircraft Flight Parameters
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Zellmann, ChristophEMPA/CH-Abt. LärmbekämpfungNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schäffer, BeatEMPA/CH-Abt. LärmbekämpfungNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wunderli, Jean-MarcEMPA/CH-Abt. LärmbekämpfungNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Isermann, UllrichUllrich.Isermann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Paschereit, C. O.institut für strömungsmechanik und technische akustik, tu berlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:6 September 2017
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:55
DOI:10.2514/1.C034275
Seitenbereich:Seiten 682-695
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Fluglärm, Aeroakustik
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:08 Dez 2017 12:11
Letzte Änderung:05 Nov 2020 22:33

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