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Simulation of High Velocity Impact on Composite Structures - Model Implementation and Validation

Schueler, Dominik und Toso-Pentecôte, Nathalie und Voggenreiter, Heinz (2016) Simulation of High Velocity Impact on Composite Structures - Model Implementation and Validation. Applied Composite Materials, 23 (4), Seiten 857-878. Springer. doi: 10.1007/s10443-016-9489-0. ISSN 0929-189X.

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Offizielle URL: http://link.springer.com/article/10.1007/s10443-016-9489-0

Kurzfassung

High velocity impact on composite aircraft structures leads to the formation of flexural waves that can cause severe damage to the structure. Damage and failure can occur within the plies and/or in the resin rich interface layers between adjacent plies. In the present paper a modelling methodology is documented that captures intra- and inter-laminar damage and their interrelations by use of shell element layers representing sub-laminates that are connected with cohesive interface layers to simulate delamination. This approach allows the simulation of large structures while still capturing the governing damage mechanisms and their interactions. The paper describes numerical algorithms for the implementation of a Ladevèze continuum damage model for the ply and methods to derive input parameters for the cohesive zone model. By comparison with experimental results from gas gun impact tests the potential and limitations of the modelling approach are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/105511/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Simulation of High Velocity Impact on Composite Structures - Model Implementation and Validation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schueler, Dominikdominik.schueler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1499-3106NICHT SPEZIFIZIERT
Toso-Pentecôte, NathalieNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voggenreiter, HeinzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2016
Erschienen in:Applied Composite Materials
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:23
DOI:10.1007/s10443-016-9489-0
Seitenbereich:Seiten 857-878
Verlag:Springer
ISSN:0929-189X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Composite damage, Delamination, High velocity impact, Non-destructive Evaluation, FE simulation of impact
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie
Hinterlegt von: Schüler, Dominik
Hinterlegt am:01 Dez 2016 11:11
Letzte Änderung:03 Nov 2023 07:34

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