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Wake flow instability studies behind discrete roughness elements on a generic re-entry capsule

Theiß, Alexander und Hein, Stefan und Syed Raza, Christopher Ali und Radespiel, Rolf (2016) Wake flow instability studies behind discrete roughness elements on a generic re-entry capsule. In: 46th AIAA Fluid Dynamics Conference, 2016. 46th AIAA Fluid Dynamics, AIAA Aviation and Aeronautics Forum and Exposition 2016, 2016-06-13 - 2016-06-17, USA, Washington DC. doi: 10.2514/6.2016-4382.

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Offizielle URL: http://www.aiaa-aviation.org/?_ga=1.164865791.1563248225.1454663403

Kurzfassung

Numerical and experimental results on disturbance growth in the wake flow downstream of a roughness element submerged in the boundary layer of a typical re-entry capsule at an angle of attack are presented. Laminar basic flow computations were conducted at Mach 5.9 freestream conditions of the Hypersonic Ludwieg Tube Braunschweig (HLB) for different roughness heights, widths and planform shapes. The modal instability characteristics of the wake flow were studied by spatial two-dimensional eigenvalue analysis and three-dimensional parabolized stability equations. For all cases considered, the varicose wake modes are most amplified in terms of maximum N-factors. A comparison of the disturbance kinetic energy production terms reveals that the wall-normal shear is mainly responsible for the dominant instability modes. A flush-mounted high frequency pressure transducer (PCB) is used to measure the wall-pressure fluctuation of the instability modes behind a cylindrical element at various Reynolds numbers. A comparison of the spectral distributions of pressure fluctuations with and without roughness clearly shows the appearance of distinct spectral humps.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/104699/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:AIAA Online
Titel:Wake flow instability studies behind discrete roughness elements on a generic re-entry capsule
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Theiß, Alexanderalexander.theiss (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hein, Stefanstefan.hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Syed Raza, Christopher AliTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, RolfTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2016
Erschienen in:46th AIAA Fluid Dynamics Conference, 2016
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2016-4382
Status:veröffentlicht
Stichwörter:re-entry capsule, blunt body, transition, 2D spatial LST, PSE-3D, discrete surface roughness, measurement of wake flow instabilities
Veranstaltungstitel:46th AIAA Fluid Dynamics, AIAA Aviation and Aeronautics Forum and Exposition 2016
Veranstaltungsort:USA, Washington DC
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 Juni 2016
Veranstaltungsende:17 Juni 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:11 Jul 2016 09:25
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:10

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