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Dynamic Stall Simulations on a Pitching Finite Wing

Kaufmann, Kurt und Merz, Christoph B. und Gardner, Anthony (2017) Dynamic Stall Simulations on a Pitching Finite Wing. Journal of Aircraft, 54 (4), Seiten 1303-1316. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C034020. ISSN 0021-8669.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/1.C034020

Kurzfassung

Unsteady Reynolds-averaged Navier-Stokes computations were carried out on a pitching finite wing model using the finite volume solver DLR-TAU. The comparison with the experimental data reveals a good agreement, especially in the region of the first occurrence of stall. Discrepancies are observed in the blade tip region, where the flow in the numerical data shows a stronger separation along with larger hysteresis effects in contrast to the experiment. An investigation with different pitching frequencies revealed a change in the sequence of dynamic stall vortex formation in the spanwise direction. For the lowest frequency the propagation of the stall vortex starts at the wing tip and then spreads rootwards, whereas for the higher frequencies the first evolution of the dynamic stall vortex starts further inboard, subsequently propagating in tipward and rootward directions. An investigation using a γ-Reθt approach demonstrated that small differences can be attributed to transition, nevertheless these can give further insight in the physics of dynamic stall and improve the comparability with the experiment. A comparison with two-dimensional simulations shows strong similarities in the sections where the vortex starts to evolve and large differences in the surrounding areas.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/104312/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Vol. 54, No. 4, July-August 2017
Titel:Dynamic Stall Simulations on a Pitching Finite Wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kaufmann, KurtKurt.Kaufmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2276-3386NICHT SPEZIFIZIERT
Merz, Christoph B.christoph.merz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthonyanthony.gardner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1176-3447NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:7 April 2017
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:54
DOI:10.2514/1.C034020
Seitenbereich:Seiten 1303-1316
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:dynamic stall, DLR-TAU code, DAS-9A, helicopter, rotor blade, transition
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:18 Jan 2017 16:32
Letzte Änderung:27 Nov 2023 11:58

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