elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Portable Weather Applications for General Aviation Pilots

Ahlstrom, Ulf und Ohneiser, Oliver und Caddigan, Eamon (2016) Portable Weather Applications for General Aviation Pilots. Human Factors. SAGE Publications. doi: 10.1177/0018720816641783. ISSN 0018-7208.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Objective: The objective of this study was to examine the potential benefits and impact on pilot behavior from the use of portable weather applications. Method: Seventy general aviation (GA) pilots participated in the study. Each pilot was randomly assigned to an experimental or a control group and flew a simulated single-engine GA aircraft, initially under visual meteorological conditions (VMC). The experimental group was equipped with a portable weather application during flight. We recorded measures for weather situation awareness (WSA), decision making, cognitive engagement, and distance from the aircraft to hazardous weather. Results: We found positive effects from the use of the portable weather application, with an increased WSA for the experimental group, which resulted in credibly larger route deviations and credibly greater distances to hazardous weather (≥30 dBZ cells) compared with the control group. Nevertheless, both groups flew less than 20 statute miles from hazardous weather cells, thus failing to follow current weather-avoidance guidelines. We also found a credibly higher cognitive engagement (prefrontal oxygenation levels) for the experimental group, possibly reflecting increased flight planning and decision making on the part of the pilots. Conclusion: Overall, the study outcome supports our hypothesis that portable weather displays can be used without degrading pilot performance on safety-related flight tasks, actions, and decisions as measured within the constraints of the present study. However, it also shows that an increased WSA does not automatically translate to enhanced flight behavior. Application: The study outcome contributes to our knowledge of the effect of portable weather applications on pilot behavior and decision making.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/104083/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Portable Weather Applications for General Aviation Pilots
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ahlstrom, UlfNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ohneiser, OliverOliver.Ohneiser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5411-691XNICHT SPEZIFIZIERT
Caddigan, EamonNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:20 April 2016
Erschienen in:Human Factors
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1177/0018720816641783
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
De Lucia, Patricia R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:SAGE Publications
ISSN:0018-7208
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Decision making Flight displays Mobile devices Navigation Situation awareness
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Effiziente Flugführung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Lotsenassistenz
Hinterlegt von: Ohneiser, Oliver
Hinterlegt am:30 Aug 2016 13:24
Letzte Änderung:06 Sep 2019 15:19

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.