elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Monotony, Fatigue and Microsleeps - Train driver' daily routine: a Simulator study.

Stein, Jenny und Naumann, Anja (2016) Monotony, Fatigue and Microsleeps - Train driver' daily routine: a Simulator study. In: Rail Human Factors. Proceedings of the 2nd German Workshop on Rail Human Factors., Seiten 96-102. ITS Automotive Nord. 2nd German Workshop on Rail Human Factors, 2016-03-08 - 2016-03-09, Braunschweig. ISBN 978-3-937655-39-0.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The train drivers’ profession has undergone significant changes in the last years. Information-processing and controlling functions have increased substantially while physical demand has decreased. However, because of the shift work, physical and mental strain is still high. Fatigue and monotony seem to be issues related to normal operation conditions. Also, train drivers’ ability to react to unpredictable events deteriorates when exposed to highly predictable and uneventful driving tasks. A driving simulator study was conducted in order to evaluate the impact of monotony to the train drivers’ driving performance. Eleven male train drivers took part at the experimental study in the RailSET train simulation environment - a realistic replica of a real train drivers’ cabin and its surrounding. While driving under a normal and monotonous condition, driving tasks were given to the participants in order to measure reaction times and driving performance. Participants were divided into two groups: morning and afternoon. The results of the study show a significant difference in reaction times between the normal and the monotonous condition, with higher reaction times in the monotonous condition. The self-rated sleepiness on basis of the Karolinska Sleepiness Scale shows a considerable increase in the course of the test drive. Five from eleven participants were experiencing microsleep episodes. Six out of eleven test persons showed signals passed at danger (SPADs), i.e. they slipped past a signal showing a red aspect (stop). Almost all train drivers participating in the simulator study pointed out the importance of the monotony and fatigue study, based on their own experience of occurrence and probability of microsleep in the daily routine of the train drivers’ work.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/103841/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Monotony, Fatigue and Microsleeps - Train driver' daily routine: a Simulator study.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Stein, JennyJenny.Stein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Naumann, AnjaGerman Aerospace Center, Institute of Transportation SystemsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:7 März 2016
Erschienen in:Rail Human Factors. Proceedings of the 2nd German Workshop on Rail Human Factors.
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 96-102
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Milius, BirgitTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Naumann, AnjaDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:ITS Automotive Nord
ISBN:978-3-937655-39-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:vigilance, monotony, eye movements, fatigue, rail human factors, driving behaviour
Veranstaltungstitel:2nd German Workshop on Rail Human Factors
Veranstaltungsort:Braunschweig
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 März 2016
Veranstaltungsende:9 März 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Rapos (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik
Hinterlegt von: Naumann, Anja
Hinterlegt am:11 Apr 2016 14:34
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:09

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.