elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Is the driver´s traditional outside view still necessary to ensure situation awareness in high speed/ automated train operation?

Brandenburger, Niels/ N.G. (2016) Is the driver´s traditional outside view still necessary to ensure situation awareness in high speed/ automated train operation? In: Abstracts of the 58th Conference of Experimental Psychology, Seite 35. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, 2016-03-21 - 2016-03-23, Heidelberg. ISBN 978-3-95853-160-4.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

When considering the introduction of high speeds (up to 400 kilometres per hour), ECTS level 3 control and protection mechanisms and automatic train operation (ATO) functionality to long distance passenger train operation, general questions concerning the role of the train driver are central. More specifically, the attentional focus of the driver will be required to remain on the displays in the cabin. Reasons for this change of attentional focus include the fact that the driver´s ability to clearly perceive the track ahead may decrease due to speed and that the yet perceived outside information will become less relevant as an indicator for future behaviour, because of the sluggish reaction of the train to driver input. Additionally, ETCS in cabin signalling and ATO functionality redirect the drivers attentional resources towards the monitoring of Information provided within the cabin rather than outside. Based on a task analysis that determined the allocation of task between train driver and technical ATO components, we plan to investigate the main research question whether minimized outside view and ATO functionality interfere with the train driver`s situation awareness and driving performance. Therefore a high fidelity simulator study is set out within the facilities of the German Aerospace Centre (DLR e.V.). There we are working on collecting subjective, objective, and physiological measures from train drivers (n= approx. 30) in an two and a half hours lasting experimental setting, to assess the effects of minimized outside view and ATO functionality on the driver´s situation awareness, performance, fatigue and workload. Measures will include SPAM, gaze-pattern analysis through eye tracking, pupillometry, NASA-TLX, and Stanford Sleepiness Scale. Results will be provided as soon as they are available.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/103684/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Is the driver´s traditional outside view still necessary to ensure situation awareness in high speed/ automated train operation?
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Brandenburger, Niels/ N.G.niels.brandenburger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0418-8365NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:Abstracts of the 58th Conference of Experimental Psychology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seite 35
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Funke, JoachimNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rummel, JanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voss, AndreasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:Pabst Science Publishers
ISBN:978-3-95853-160-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Rail Human Factors, Driver, Automation, Outside view, Fatigue, Performance, Workload
Veranstaltungstitel:Tagung experimentell arbeitender Psychologen
Veranstaltungsort:Heidelberg
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 März 2016
Veranstaltungsende:23 März 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik
Hinterlegt von: Brandenburger, Niels
Hinterlegt am:31 Mai 2016 13:57
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:09

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.