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Bending Crash Behaviour of Foam-Filled Rectangular Magnesium Alloy AZ31 B Tubes

Zhou, Ping und Beeh, Elmar und Friedrich, Horst E. und Kriescher, Michael und Straßburger, Philipp und Holzapfel, Martin und Kraft, Harald und Rieger, Cedric (2015) Bending Crash Behaviour of Foam-Filled Rectangular Magnesium Alloy AZ31 B Tubes. Material Science Forum, 828. Trans Tech Publications. ISSN 1662-9752.

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Offizielle URL: http://www.scientific.net/MSF.828-829.259

Kurzfassung

Quasi-static/dynamic three-point bending tests were conducted to assess the crash performance of magnesium alloy AZ31B extruded and sheet tubes at the German Aerospace Centre (DLR) – Institute of Vehicle Concepts in Stuttgart. Different foam-filled AZ31B beams with a variation of foam density and thickness were fabricated through several manufacturing processes: cold bending, tungsten inert gas welding, cathodic dip painting and polyurethane foam injection. The experimental results were compared with those from mild steel DC04 tubes. It shows that empty magnesium alloy AZ31B outperforms steel DC04 in terms of specific energy absorption for the empty tubes with equivalent volume when subjected to bending loads. It was found that the foam-filled tubes achieved much higher load carrying capacity and specific energy absorption than the empty tubes. Moreover, there is a tendency showing that a foam-filled beam with a higher foam density reaches higher load carrying capacity, but fractures earlier. The foam-filled AZ31B tube with 0.20 g/cm3 foam obtained the highest specific energy absorption, but this outperformance was weakened due to the earlier fracture. In addition, the numerical simulation utilising material model MAT_124 in LS-DYNA explicit FEA package was performed. The simulation results indicate that using calibrated stress-strain curves and failure parameters, material model MAT_124 yields a general good agreement with the experimental results.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/101883/
Dokumentart:Tagungsband
Titel:Bending Crash Behaviour of Foam-Filled Rectangular Magnesium Alloy AZ31 B Tubes
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Zhou, Pingping.zhou (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beeh, Elmarelmar.beeh (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1857-1330NICHT SPEZIFIZIERT
Friedrich, Horst E.horst.friedrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kriescher, Michaelmichael.kriescher (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Straßburger, Philippphilipp.strassburger (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Holzapfel, Martinmartin.holzapfel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kraft, Haraldharald.kraft (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rieger, Cedriccedric.rieger (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:26 August 2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:828
Seitenbereich:Seiten 259-264
Verlag:Trans Tech Publications
Name der Reihe:Material Science Forum
ISSN:1662-9752
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Magnesium alloy AZ31B, Foam-filled tube, Crashworthiness, Three-point bending, Finite element analysis
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HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC Fahrzeugstruktur (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte
Hinterlegt von: Beeh, Dr. Elmar
Hinterlegt am:25 Jan 2016 16:53
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:07

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