elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Preliminary Thermomechanical Design for Aero-Engine combustors made of CMCs

Hönig, Sandrine und Hofmann, Severin und Behrendt, Thomas und Shi, Yuan und Koch, Dietmar (2015) Preliminary Thermomechanical Design for Aero-Engine combustors made of CMCs. 90th DKG Annual Conference & Symposium on High-Performance Ceramics 2015, 2015-03-15 - 2015-03-19, Bayreuth, Deutschland. (nicht veröffentlicht)

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

An efficient preliminary design is a competitive advantage in the development of an aero-engine. It has the potential of a significant decrease of development costs and time. In the frame work of the DLR programmes EVITA and PEGASUS, the software tool “CoSMA” (Combustor Strength and Modal Analysis) was developed for the thermomechanical design of lean combustors. Due to higher allowable material temperatures in comparison to state-of the art nickel-base alloys, ceramic matrix composites (CMCs) offer the chance for combustors with reduced cooling air consumption and lower NOx emissions. CMCs were implemented into the combustor design tool CoSMA. A combustor geometry and a temperature field in the combustor wall were generated by the combustor design tool “ComDAT” (Combustor pre-Design and Analysis Tool). In a first part, this paper presents the process of the CoSMA tool and the method used for calculating static thermal stresses, eigenfrequencies and failure criteria. In a second part, analytical methods for efficiently preselecting a material and for simple stress estimations in thermomechanically loaded liners are evaluated. Finally, an application example and a comparison to experimental combustor test results are detailed. This work shows the potential of cost-effective preliminary design tools for lean combustors. Moreover an analytical method is given for the stress estimation of effusion cooled combustors.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/101838/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Preliminary Thermomechanical Design for Aero-Engine combustors made of CMCs
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hönig, Sandrinesandrine.hoenig (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hofmann, Severinseverin.hofmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Behrendt, ThomasThomas.Behrendt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4154-3277NICHT SPEZIFIZIERT
Shi, Yuanyuan.shi (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4210-9069NICHT SPEZIFIZIERT
Koch, Dietmardietmar.koch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4504-8721NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:März 2015
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:FEM, thermomechanical analysis, combustor, liner, CMC, ceramic matrix composite, WHIPOX
Veranstaltungstitel:90th DKG Annual Conference & Symposium on High-Performance Ceramics 2015
Veranstaltungsort:Bayreuth, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:15 März 2015
Veranstaltungsende:19 März 2015
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz , Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Keramische Verbundstrukturen
Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Hinterlegt von: Hönig, Dipl.-Ing. Sandrine
Hinterlegt am:13 Jan 2016 12:44
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:07

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.