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Gaseous SO3 and H2SO4 in the Exhaust of an Aircraft Gas Turbine Engine: Measurements by CIMS and Implications for Fuel Sulfur Conversion to Sulfur (VI) and Conversion of SO3 to H2SO4

Sorokin, A. und Katragkou, E. und Arnold, F. und Busen, R. und Schumann, U. (2004) Gaseous SO3 and H2SO4 in the Exhaust of an Aircraft Gas Turbine Engine: Measurements by CIMS and Implications for Fuel Sulfur Conversion to Sulfur (VI) and Conversion of SO3 to H2SO4. Atmospheric Environment, 38, Seiten 449-456. doi: 10.1016/j.atmosenv.2003.09.069.

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Offizielle URL: http://www.elsevier.com/locate/atmosenv/

Kurzfassung

An estimation of the conversion efficiency (ε) of fuel sulfur to SO<sub>3</sub> and H<sub>2</sub>SO<sub>4</sub>, where ε=([SO<sub>3</sub>]+[H<sub>2</sub>SO<sub>4</sub>])/[S<sub>T</sub>] and [S<sub>T</sub>] is the total sulfur atom concentration in the exhaust at the exit of an aircraft gas-turbine combustor, was derived from measurements by comparison with model results. The major results of the presented CIMS experiments and their interpretation with a model simulation are: (i) The efficiency is ε=2.3±1% at an exhaust age of about 5 ms from the combustor exit; (ii) The SO<sub>3</sub> molecules represent a major fraction of sulfur (VI) gases ε<sub>A</sub> ‹ 50% and an essential SO<sub>3</sub>- conversion to H<sub>2</sub>SO<sub>4</sub> takes place in the sampling line where the exhaust gases spend a sufficiently long time and where the temperature is lower than in the hot exhaust. The coincidence of e from our work (measurements with the sampling point in the exhaust just behind the combustor exit) and ε the measurements in an exhaust at a plume age of about 1 s suggests that the sulfur (VI) formation is inefficient in the post-combustor flow inside the aircraft engine.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/10073/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:LIDO-Berichtsjahr=2004,
Titel:Gaseous SO3 and H2SO4 in the Exhaust of an Aircraft Gas Turbine Engine: Measurements by CIMS and Implications for Fuel Sulfur Conversion to Sulfur (VI) and Conversion of SO3 to H2SO4
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sorokin, A.MPI f. Kernphysik, HeidelbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Katragkou, E.MPI f. Kernphysik, HeidelbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Arnold, F.MPI f. Kernphysik, HeidelbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Busen, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, U.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2004
Erschienen in:Atmospheric Environment
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:38
DOI:10.1016/j.atmosenv.2003.09.069
Seitenbereich:Seiten 449-456
Status:veröffentlicht
Stichwörter:chemiions, combustion, sulfur, aircraft engine, ion clusters; fuel sulfur conversion
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:14

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