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Flight Dynamics Modeling of a Body Freedom Flutter Vehicle for Multidisciplinary Analyses

Leitner, Martin und Knoblach, Andreas und Kier, Thiemo und Moreno, Claudia und Kotikalpudi, Aditya und Pfifer, Harald und Balas, Gary (2015) Flight Dynamics Modeling of a Body Freedom Flutter Vehicle for Multidisciplinary Analyses. AIAA Modelling and Simulation Technologies Conference, 2015-01-05 - 2015-01-09, Orlando, USA. doi: 10.2514/6.2015-0905.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
2MB

Kurzfassung

Integrated flight dynamic models play an essential role in all aircraft design phases. Examples are flight loads analysis for sizing of the structure, design of control laws, as well as design and analysis of missions. For these purposes, DLR has developed a robust, quick and unified process for generating, pre-processing and automatically integrating aircraft models. The process is called DLR Aircraft Model Integration Process (DAMIP) and is able to draw from a variety of different (best available) data sources. The DAMIP proce- dure is based on an unified environment, allowing aircraft modeling projects to be set-up in an easy and comfortable fashion. After this, the individual steps can be performed automatically, making it very suitable for the use in multidisciplinary design analysis and optimization loops. This paper outlines and demonstrates the DAMIP process as applied to the Body Freedom Flutter (BFF) vehicle that is currently studied and in-use at the De- partment of Aerospace Engineering at the University of Minnesota. In order to validate the integrated models the modal basis of the BFF vehicle is corrected by data obtained from ground vibration test (GVT). Linear state-space models are then generated to feed linear parameter-varying (LPV) system approaches and perform a flutter analysis by inspecting stability of the system matrices. The results are compared to those of the P-K Method analysis performed by Lockheed Martin Aeronautics. To demonstrate the flexibility of DAMIP, nonlinear models were generated in the equation-based, object-oriented Model- ica language and exported as S-functions to be used in the Matlab/Simulink simulation environment.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/100038/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Flight Dynamics Modeling of a Body Freedom Flutter Vehicle for Multidisciplinary Analyses
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Leitner, Martinmartin.leitner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knoblach, AndreasAndreas.Knoblach (at) DLR.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kier, ThiemoThiemo.Kier (at) DLR.dehttps://orcid.org/0000-0002-6210-6295NICHT SPEZIFIZIERT
Moreno, Claudiamoren148 (at) umn.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kotikalpudi, Adityakotik001 (at) umn.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pfifer, Haraldhpfifer (at) umn.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Balas, Garybalas (at) aem.umn.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 Januar 2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2015-0905
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aeroelasticity, GVT, Flutter
Veranstaltungstitel:AIAA Modelling and Simulation Technologies Conference
Veranstaltungsort:Orlando, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 Januar 2015
Veranstaltungsende:9 Januar 2015
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Systeme und Kabine (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Leitner, Martin
Hinterlegt am:01 Dez 2015 16:33
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:05

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