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Aeroelastic Design and Optimization of Unconventional Aircraft Configurations in a Distributed Design Environment

Ciampa, Pier Davide und Zill, Thomas und Nagel, Björn (2012) Aeroelastic Design and Optimization of Unconventional Aircraft Configurations in a Distributed Design Environment. In: 53rd AIAA Structures, Structural Dynamics and Materials Conference (2012-1925). 53rd AIAA/ASME/ASCE/AHS/ASC Structures, Structural Dynamics, and Material Conference, 2012-04-23 - 2012-04-26, Honolulu, USA.

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Kurzfassung

A Multidisciplinary Design and Optimization (MDO) methodology is presented, which uses a physics-based modeling approach for the preliminary structural design of unconventional aircraft configurations. Therein, static as well as dynamic aeroelastic stability constraints are accounted for at the early stage of the design process. A functional parametrization is applied for the description of the aircraft’s geometry. Several physics based analysis modules are orchestrated by an engineering framework to enable distributed multidisciplinary analysis and optimization. The method builds on DLR’s collaborative design environment, which uses the central data model CPACS to provide consistent model information in the analysis workflow. A knowledge based aeroelastic engine is developed to accelerate the integration of the disciplinary models and the subsequent aeroelastic analysis, and to automate the disciplinary couplings. The approach is tested in optimization test cases for a conventional wing design as well as for a Blended Wing Body configuration.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/83871/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Aeroelastic Design and Optimization of Unconventional Aircraft Configurations in a Distributed Design Environment
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ciampa, Pier DavidePier-Davide.Ciampa (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zill, ThomasThomas.Zill (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nagel, BjörnBjoern.Nagel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2012
Erschienen in:53rd AIAA Structures, Structural Dynamics and Materials Conference
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:MDO, Blended Wing Body, CPACS, Preliminary Aircraft Design, Unconventional configurations
Veranstaltungstitel:53rd AIAA/ASME/ASCE/AHS/ASC Structures, Structural Dynamics, and Material Conference
Veranstaltungsort:Honolulu, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:23 April 2012
Veranstaltungsende:26 April 2012
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme > Integrierter Luftfahrzeugentwurf
Hinterlegt von: Ciampa, Pier Davide
Hinterlegt am:20 Aug 2013 09:21
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:50

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