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Dynamic Stall Control by Passive Disturbance Generators

Heine, Benjamin und Mulleners, Karen und Joubert, Gilles und Raffel, Markus (2013) Dynamic Stall Control by Passive Disturbance Generators. AIAA Journal, Vol. 51 (9), Seiten 2086-2097. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.J051525. ISSN 0001-1452.

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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org | DOI: 10.2514/1.J051525

Kurzfassung

Passive cylindrical disturbance generators mounted near the leading edge of an airfoil significantly improved its performance under dynamic stall conditions. Time resolved particle image velocimetry and simultaneous pressure measurements were conducted at mid chord of a pitching airfoil equipped with passive disturbance generators. The disturbance generators were effective in reducing the strength of the dynamic stall vortex and therefore the negative pitching moment peak and hysteresis effects. When disturbance generators were applied, the flow separation type was altered from leading to trailing edge stall. In contrast to the clean case, reattachment was initiated immediately after the separation reached the leading edge region. Besides the circular shape, also backward and forward wedge shaped disturbance generators were investigated. While the backward wedge also showed favorable results, the forward wedge were less successful. The shape appears to have a strong influence on the effectiveness of reducing the negative impact of dynamic stall, depending on the sense of rotation of a pair of weak trailing vortices.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/75402/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Published online: 8 July 2013.
Titel:Dynamic Stall Control by Passive Disturbance Generators
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heine, BenjaminBenjamin.Heine (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mulleners, Karenmulleners (at) tfd.uni-hannover.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Joubert, GillesGilles.Joubert (at) onera.frNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Raffel, MarkusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Erschienen in:AIAA Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:Vol. 51
DOI:10.2514/1.J051525
Seitenbereich:Seiten 2086-2097
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0001-1452
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Dynamic Stall, Flow Control, PIV
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Heine, Benjamin
Hinterlegt am:14 Okt 2013 13:48
Letzte Änderung:29 Nov 2023 13:29

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