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Rapid Decompression from 8 to 45 kft: Experimental Results from 10 Human Trials

Wenzel, J. und Luks, N. und Plath, G. und Wittkowski, M. und Deutscher, W. und Bloch, N. (2011) Rapid Decompression from 8 to 45 kft: Experimental Results from 10 Human Trials. 82nd Annual Scientific and Human Performance Meeting, 2011-05-08 - 2011-05-12, Anchorage. (nicht veröffentlicht)

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Kurzfassung

Introduction: In case of pressure loss of an airliner's cabin the initiation of immediate emergency descent is the primary task of the flight deck crew, supported by quick-donning oxygen equipment. For very rapid decompression < 5 s prebreathing of oxygen enriched gas is necessary to prevent transient unconsciousness of pilots as only exhalation is possible due to the expansion of alveolar gas. Flying at e.g. 45,000 ft, a mixture of 52% oxygen before pressure loss will be necessary for this scenario. For large transportation aircraft, a typical time interval of 10 - 20 s minimum can be expected for depressurisation, which allows the top-up of alveolar oxygen by several breaths if pure oxygen is provided early after start of events. Material und Methods: 10 subjects aged 29-71 yrs were decompressed from 8,000 to 45,000 ft. cruising altitude within 20 s, initially breathed air via a modified cockpit mask. After start of depressurisation the mask was switched to 100% oxygen. Subject oxygenation status was monitored via pulse oxymetry and oxygen partial pressure in the mask. Results: Minimum values during decompression and stay at maximum altitude for 10 s were an end tidal oxygen partial pressure of 43 hPa (41-62) and an arterial saturation of 77% (62-92). Middle ear pressure equilibration was performed without problems, none of the subjects showed any incapacitation during runs. Conclusion: By immediate switch (t = 2 s) to pure oxygen in a 20-s depressurisation prebreathing of an oxygen enriched gas is not necessary. The data can be used for model validation in this highly dynamic process, as proposed in the SAE A-10 Aircraft Oxygen Equipment Committee, opening the way to estimate crew and passenger hypoxia protection with different types of equipment. Learning Objectives: To understand the role of depressurisation time in protection strategies for flight deck crew against the threat of hyper-acute hypoxia.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/70625/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Rapid Decompression from 8 to 45 kft: Experimental Results from 10 Human Trials
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wenzel, J.juergen.wenzel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Luks, N.norbert.luks (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plath, G.gernot.plath (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wittkowski, M.martin.wittkowski (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Deutscher, W.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bloch, N.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2011
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:Rapid Decompression, High Attitude Chamber, Human Trials, Pilot Oxygen Supply, Quick Donning Manks
Veranstaltungstitel:82nd Annual Scientific and Human Performance Meeting
Veranstaltungsort:Anchorage
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 Mai 2011
Veranstaltungsende:12 Mai 2011
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Flugphysiologie
Hinterlegt von: Sender, Alina
Hinterlegt am:09 Sep 2011 09:12
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:36

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