elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Indications of Distinctive Efficacies of Transport Related Ozone Perturbations

Ponater, M. und Dietmüller, S. und Stuber, N. und Shine, K.P. und Highwood, E.J. und Rädel, G. (2010) Indications of Distinctive Efficacies of Transport Related Ozone Perturbations. In: Proceedings of the 2nd International Conference on Transport, Atmosphere and Climate (TAC-2), 2010 (10), Seiten 95-101. Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt. 2nd International Conference on Transport, Atmosphere, and Climate, 22-25 June 2009, Aachen, Germany and Maastricht, The Netherlands. ISSN 1434-8454

[img]
Vorschau
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
112kB

Offizielle URL: http://www.pa.op.dlr.de/tac/2009/proceedings.html

Kurzfassung

Two series of equilibrium climate change simulations forced by ozone change patterns from transport emissions have been performed with two climate models. It is investigated whether radiative forcings like this lead to climate sensitivity and efficacy parameters that are significantly different among each other and from a reference forcing caused by a homogeneous CO2 increase. Identification of such differences is complicated by an unexpectedly strong dependence of the climate sensitivity on the strength of certain forcing patterns. Efficacy parameters calculated for the radiative forcings due to ozone increases resulting from aviation, shipping, and land transport emissions vary from unity by no more than 10%. Our results confirm earlier studies that hinted at the necessity to weight radiative forcings from different mechanisms individually in assessment studies, according to their efficacy, but more work is necessary before reliable efficacy parameters can be attributed to such forcings.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Indications of Distinctive Efficacies of Transport Related Ozone Perturbations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Ponater, M.NICHT SPEZIFIZIERT
Dietmüller, S.NICHT SPEZIFIZIERT
Stuber, N.Univ. of Reading, Reading, UK
Shine, K.P.Univ. of Reading, Reading, UK
Highwood, E.J.Univ. of Reading, Reading, UK
Rädel, G.Univ. of Reading, Reading, UK
Datum:2010
Erschienen in:Proceedings of the 2nd International Conference on Transport, Atmosphere and Climate (TAC-2)
Band:2010
Seitenbereich:Seiten 95-101
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der Herausgeber
Sausen, R.NICHT SPEZIFIZIERT
van Velthoven, P.F.J.NICHT SPEZIFIZIERT
Brüning, C.NICHT SPEZIFIZIERT
Blum, A.NICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt
Name der Reihe:Forschungsbericht
ISSN:1434-8454
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Ozone, Radiative Forcing, Climate Sensitivity, Efficacy
Veranstaltungstitel:2nd International Conference on Transport, Atmosphere, and Climate
Veranstaltungsort:Aachen, Germany and Maastricht, The Netherlands
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:22-25 June 2009
Veranstalter :Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Umweltwirkungen des Verkehrs (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Dynamik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Dr.rer.nat. Michael Ponater
Hinterlegt am:07 Jan 2011 13:35
Letzte Änderung:12 Dez 2013 21:12

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.