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Post-Processing Pipeline Optimization for Interactive Exploration of Multi-Block Turbine Propulsion Simulation Datasets

Gerndt, Andreas und Hempel, Rolf und Kügeler, Edmund und Kuhlen, Torsten (2009) Post-Processing Pipeline Optimization for Interactive Exploration of Multi-Block Turbine Propulsion Simulation Datasets. In: Proceedings of the 5th High-End Visualization Workshop, Seiten 62-78. Lehmanns Media. 5th High-End Visualization Workshop, 18. - 22. March 2009, Baton Rouge, Louisiana, USA. ISBN 978-3-86541-330-7.

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Kurzfassung

With the increasing power of current supercomputers, flow field simulations become larger and larger. Those datasets are too large to fit into the main memory of a visualization workstation and too large to be processed in a reasonable time on a stand-alone system. Distributed post-processing can eliminate dominant bottlenecks. With parallel computer systems, the post-processing can show a considerable speed-up. In this paper, we address issues to optimize several phases of the pipeline-based post-processing for interactive exploration of time-dependent, multi-block flow field simulation datasets. Firstly, we present the distributed post-processing framework, its approach to manage multi-block data structures, and how nested parallelization can improve the overall runtime. Scalability, balancing, and efficiency of algorithms optimized for unsteady multi-block datasets are presented. However, complex feature extractions are still time-consuming. For interactive exploration approaches in virtual environments, further strategies like streaming of intermediate data from post-processing backend to visualization frontend are needed. If the extracted visualization objects are too complex to be rendered with interactive frame rates, view-dependent multi-resolution techniques can help to present essential details without losing real-time rendering. To improve the interactivity, several integrated strategies are evaluated. Run-time measurements prove the efficiency of the approaches. An outlook for future steps concludes this paper.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Post-Processing Pipeline Optimization for Interactive Exploration of Multi-Block Turbine Propulsion Simulation Datasets
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Gerndt, AndreasDLR, Germany
Hempel, RolfDLR, Germany
Kügeler, EdmundDLR, Germany
Kuhlen, TorstenVR-Group, RWTH Aachen, Germany
Datum:2009
Erschienen in:Proceedings of the 5th High-End Visualization Workshop
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 62-78
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der Herausgeber
Berger, WernerNICHT SPEZIFIZIERT
Schoor, WolframNICHT SPEZIFIZIERT
Su, SimonNICHT SPEZIFIZIERT
Gerndt, AndreasNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Lehmanns Media
ISBN:978-3-86541-330-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Virtual Reality, Scientific Visualization, Large-scale Datasets, Multi-Block Data Structure, Data Streaming, Multi-Resolution Approaches
Veranstaltungstitel:5th High-End Visualization Workshop
Veranstaltungsort:Baton Rouge, Louisiana, USA
Veranstaltungsart:Workshop
Veranstaltungsdatum:18. - 22. March 2009
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V -- keine Zuordnung
Standort: Köln-Porz , Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Simulations- und Softwaretechnik
Institut für Simulations- und Softwaretechnik > Software für Raumfahrtsysteme und interaktive Visualisierung
Hinterlegt von: Dr.rer.nat. Andreas Gerndt
Hinterlegt am:10 Dez 2009 09:47
Letzte Änderung:18 Mär 2013 16:55

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