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On the effects of leading edge vortex generators on an OA209 airfoil

Heine, Benjamin und Mulleners, Karen und Gardner, Anthony und Mai, Holger (2009) On the effects of leading edge vortex generators on an OA209 airfoil. ODAS 2009 - 10th ONERA-DLR Aerospace Symposium, 6. Okt. - 8.Okt 2009, Berlin, Germany.

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Kurzfassung

Leading edge vortex generators have been found to significantly increase the aerodynamic performance of an airfoil under dynamic stall conditions. However, the principle of operation of these devices is still unclear. Therefore static wind and water tunnel experiments as well as CFD simulations have been conducted on a rotary aircraft wing profile OA209. A POD analysis applied to the vector fields generated by PIV measurements showed that the vortex generators break larger flow structures into small scale formations. They are able to decrease the impact of the dynamic stall vortex and decrease the undesirable aerodynamic fluctuations associated with dynamic stall.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:On the effects of leading edge vortex generators on an OA209 airfoil
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Heine, BenjaminNICHT SPEZIFIZIERT
Mulleners, KarenNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, AnthonyNICHT SPEZIFIZIERT
Mai, HolgerNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2009
Referierte Publikation:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-12
Name der Reihe:Proceedings USB-Stick
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Vortex generators, dynamic stall, flow visualization, POD
Veranstaltungstitel:ODAS 2009 - 10th ONERA-DLR Aerospace Symposium
Veranstaltungsort:Berlin, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:6. Okt. - 8.Okt 2009
Veranstalter :DLR/ONERA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Hinterlegt von: Benjamin Heine
Hinterlegt am:10 Okt 2011 11:06
Letzte Änderung:12 Dez 2013 20:42

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