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Estimating the turbulent energy dissipation rate in an airport environment

Frech, Michael (2007) Estimating the turbulent energy dissipation rate in an airport environment. Boundary-Layer Meteorology, 123, Seiten 385-393. DOI: 10.1007/s10546-006-9149-2.

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Kurzfassung

This note reports on the influence of aircraft wake vortices on the estimation of the turbulent energy dissipation rate using sonic anemometer measurements near the runway threshold. The wake vortex traces, which are generated at a height of about 65m and subsequently evolve in ground effect, are clearly visible in the velocity components and temperature. The observed temperature increase of 1K appears related to the stably stratified atmospheric surface layer. The dissipation rate is estimated from the longitudinal velocity power spectrum for a sample in a nocturnal boundary layer with and without a wake vortex signal. In both cases an inertial subrange is found. For the analyzed sample the estimated dissipation rate is a factor of ten larger compared to the undisturbed sample. Implications for operational wake avoidance systems are discussed.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Estimating the turbulent energy dissipation rate in an airport environment
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Frech, MichaelNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:20 Februar 2007
Erschienen in:Boundary-Layer Meteorology
Referierte Publikation:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:123
DOI :10.1007/s10546-006-9149-2
Seitenbereich:Seiten 385-393
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Airport, Sonic anemometer, Turbulent energy dissipation rate, Wake vortex
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik und Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Dr.-Ing. Frank Holzäpfel
Hinterlegt am:24 Jul 2007
Letzte Änderung:20 Okt 2014 14:31

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