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How human drivers control their vehicle

Wagner, Peter (2006) How human drivers control their vehicle. European Physical Journal B - Condensed Matter, 52 (3), Seiten 427-431. DOI: 10.1140/epjb/e2006-00300-1.

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Offizielle URL: http://springerlink.com/content/1434-6036/?k=au%3a(Wagner)

Kurzfassung

The data presented here show that human drivers apply a discrete noisy control mechanism to drive their vehicle. A car-following model built on these observations, together with some physical limitations (crash-freeness, acceleration), lead to non-Gaussian probability distributions in the speed difference and distance which are in good agreement with empirical data. All model parameters have a clear physical meaning and can be measured. Despite its apparent complexity, this model is simple to understand and might serve as a starting point to develop even quantitatively correct models.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:How human drivers control their vehicle
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Wagner, PeterNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2006
Erschienen in:European Physical Journal B - Condensed Matter
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:52
DOI :10.1140/epjb/e2006-00300-1
Seitenbereich:Seiten 427-431
Status:veröffentlicht
Stichwörter:car following, action point models, psycho-physical models
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V SM - Sicherung der Mobilität (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SM - Sicherung der Mobilität
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Verkehrsprognose in Ballungsräumen (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrsforschung
Hinterlegt von: Dr. Peter Wagner
Hinterlegt am:15 Jan 2007
Letzte Änderung:27 Apr 2009 13:24

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