elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Recent Developments in SiC-fibre reinforced titanium shafts

Hausmann, Joachim und Peters, Piet und Schurmann, Hartmut und Hofmann, Frank (2006) Recent Developments in SiC-fibre reinforced titanium shafts. In: International congress on innovative solutions for the advancement of the transport industry TRANSFAC ´06, Seite 242. Inasmet-Tecnalia, San Sebastian, Spain. International congress on innovative solutions for the advancement of the transport industry TRANSFAC ´06, 2006-10-04 - 2006-10-06, San Sebastian, Spain. ISBN 84-95520-11-7.

[img]
Vorschau
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
3MB

Kurzfassung

The main shaft of an aircraft’s engine transmits extremely high torques at elevated temperatures. Therefore, high strength materials with low densities are required. The torque capability of these shafts can be considerably enhanced by the application of composite materials such as silicon carbide fibre reinforced titanium alloys. Titanium matrix composites (TMCs) offer high specific strength and high specific stiffness at temperatures up to 550°C depending on the matrix alloy. Engine shafts require higher torsion strength in one direction than in the other one. To meet these requirements specific designed tubular samples have been manufactured and tested. Considering the characteristic behaviour of SiC fibre reinforced titanium alloys a unidirectional angle ply lay-up promises optimum properties. To produce tubular samples with this special lay-up a special technique has been developed which requires neither costly machines nor time consuming processes. Results have shown a maximum torque of the reinforced shafts nearly twice as high as unreinforced titanium shafts. The manufacturing process, experimental results and efforts to improve affordability will be presented. Not only efficiency of engines can be increased but also weight of other components in all sectors of the transportation industry can be reduced.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Recent Developments in SiC-fibre reinforced titanium shafts
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Hausmann, JoachimNICHT SPEZIFIZIERT
Peters, PietNICHT SPEZIFIZIERT
Schurmann, HartmutNICHT SPEZIFIZIERT
Hofmann, FrankWiweb, Erding
Datum:4 Oktober 2006
Erschienen in:International congress on innovative solutions for the advancement of the transport industry TRANSFAC ´06
Referierte Publikation:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seite 242
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der Herausgeber
Mishra, BrajendraNICHT SPEZIFIZIERT
Goni, JavierNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Inasmet-Tecnalia, San Sebastian, Spain
ISBN:84-95520-11-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:MMC, titanium, shafts, processing
Veranstaltungstitel:International congress on innovative solutions for the advancement of the transport industry TRANSFAC ´06
Veranstaltungsort:San Sebastian, Spain
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2006-10-04 - 2006-10-06
Veranstalter :Inasmet-Tecnalia, TMS,
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Verdichtertechnologien
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Werkstoff-Forschung > Leichtmetall-Verbundwerkstoffe
Hinterlegt von: Dr.-Ing. Joachim Hausmann
Hinterlegt am:09 Jan 2007
Letzte Änderung:12 Dez 2013 20:22

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.