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"Three Component Laser-Doppler-Velocimeter Development for Large Wind Tunnel"

Seelhorst, U. und Bütefisch, K.A. und Sauerland, K.H. (1993) "Three Component Laser-Doppler-Velocimeter Development for Large Wind Tunnel". In: ICIASF 1993 RECORD.

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Kurzfassung

Within the scope of a co-operative programme between DLR and US Air Force and the DLr programme co-rot a three component laser- Doppler-velocimeter together with a position monitoring system has to be developed in order to determine the unsteady flow field around a rotating helicopter rotor blade. Most of these measurements have to be performed in the DNW (Deutsch-Niederlaendischer Windkanal.The Netherlands), a large wind tunnel with an open test section of 6m-8m. Experiences from previous tests in the DNW on the same helicopter rotor blade with different LDV set-ups were gained and finally led to a 3 component LDV with a working distance of 5m and a 350 mmaperture receiving optics. By the new set-up it was possible to obtain high quality data although the total laser power does not exceed 3 Watts.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1993,
Titel:"Three Component Laser-Doppler-Velocimeter Development for Large Wind Tunnel"
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Seelhorst, U.NICHT SPEZIFIZIERT
Bütefisch, K.A.NICHT SPEZIFIZIERT
Sauerland, K.H.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1993
Erschienen in:ICIASF 1993 RECORD
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Three-Component Laser-Doppler-Velocimeter, Position monitoring system, unsteady flow-field, helicopter rotor, DNW
HGF - Forschungsbereich:NICHT SPEZIFIZIERT
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:NICHT SPEZIFIZIERT
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Drehflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Strömungsmechanik > Institut für Experimentelle Strömungsmechanik
Hinterlegt von: elib DLR-Beauftragter
Hinterlegt am:03 Apr 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 10:07

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