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Discharge Characteristics of Drilled Throttle Orifices in Fibre Reinforced Plastics for an HLFC System

Kilian, Thomas und Forßbohm, Tobias und Seitz, Arne und Flache, Birgit (2017) Discharge Characteristics of Drilled Throttle Orifices in Fibre Reinforced Plastics for an HLFC System. DLRK 2017, 2017-09-05 - 2017-09-07, München, Deutschland.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
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Kurzfassung

A series of test campaigns at DLR's Large Flow Meter (LFM) has been conducted in order to investigate the discharge characteristics of cylindrical throttle orifices, drilled in fibre reinforced plastics, with respect to their diameter and manufacturing imperfections. In hybrid laminar flow control (HLFC) applications following the ALTTA concept those throttle holes interfacing a common plenum to multiple chambers are used to regulate the local amount of suction through the porous wing surface. The work performed aims at the further development and industrialized application of HLFC in an aircraft environment. This question is tackled by the industry-oriented drilling of throttle holes into coupon size flat samples. Drilling parameters allowing a stable and reproducible process were established through optical inspection. The major experimental findings are discussed in this article alongside some general manufacturing recommendations for throttle holes in HLFC applications.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/114302/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Gefördert unter Clean Sky 2.
Titel:Discharge Characteristics of Drilled Throttle Orifices in Fibre Reinforced Plastics for an HLFC System
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kilian, ThomasThomas.Kilian (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1395-608XNICHT SPEZIFIZIERT
Forßbohm, Tobiastobias.forssbohm (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4920-8585NICHT SPEZIFIZIERT
Seitz, Arnearne.seitz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Flache, Birgitbirgit.flache (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:6 September 2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hybrid Laminar Flow Control, Experimental Aerodynamics, Manufacturing, Carbon Fibre Reinforced Plastics (CFRP)
Veranstaltungstitel:DLRK 2017
Veranstaltungsort:München, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 September 2017
Veranstaltungsende:7 September 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt), L - Konzepte und Integration (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik
Hinterlegt von: Kilian, Thomas
Hinterlegt am:13 Nov 2017 07:31
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:18

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