elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

A comparison of the effects of night time air traffic noise on sleep at Cologne/Bonn and Frankfurt Airport after the night flight ban

Müller, U. und Elmenhorst, Eva-Maria und Mendolia, F. und Quehl, J. und Basner, M. und McGuire, S. und Aeschbach, Daniel (2017) A comparison of the effects of night time air traffic noise on sleep at Cologne/Bonn and Frankfurt Airport after the night flight ban. In: 12th International Congress on Noise as a Public Health Problem (ICBEN) 2017, Zurich, Switzerland. Proceedings of ICBEN 2017.. ICBEN 2017, 2017-06-18 - 2017-06-22, Zürich.

[img] PDF
113kB

Kurzfassung

In the STRAIN study (2001/2002) the German Aerospace Center (DLR) measured the sleep of 64 residents (19-61 years old, average: 38 years) around Cologne/Bonn airport for 9 consecutive nights each with polysomnography. Cologne/Bonn airport has no night time restrictions for chapter 3 airplanes and is one of the busiest airports in Germany during the night. Frankfurt is the airport with the highest traffic volume in Germany. A night flight ban (11 p.m. - 5 a.m.) was implemented in October 2011. Traffic density during shoulder hours is high. DLR examined 83 Frankfurt airport residents (18-77 years old, average: 43 years) with polysomnography as part of the NORAH study in 2012. In both studies sound pressure level and noise events were recorded with microphones near the sleeper's ear. Participants filled out questionnaires each morning. The analysis shows that aircraft noise induced awakening probabilities are 3.8-7.5% higher for maximum indoor levels from 30-70 dB(A) at Cologne/Bonn Airport whereas night time aircraft noise annoyance is considerably increased in Frankfurt. The results of both studies are compared, and limitations of the comparisons are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/113433/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A comparison of the effects of night time air traffic noise on sleep at Cologne/Bonn and Frankfurt Airport after the night flight ban
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Müller, U.uwe.mueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Elmenhorst, Eva-MariaEva-Maria.Elmenhorst (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0336-6705NICHT SPEZIFIZIERT
Mendolia, F.franco.mendolia (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5359-5982NICHT SPEZIFIZIERT
Quehl, J.julia.quehl (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Basner, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
McGuire, S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Aeschbach, DanielDaniel.Aeschbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Erschienen in:12th International Congress on Noise as a Public Health Problem (ICBEN) 2017, Zurich, Switzerland. Proceedings of ICBEN 2017.
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft noise, sleep, noise effects research
Veranstaltungstitel:ICBEN 2017
Veranstaltungsort:Zürich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:18 Juni 2017
Veranstaltungsende:22 Juni 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Flugphysiologie
Hinterlegt von: Sender, Alina
Hinterlegt am:27 Jul 2017 12:44
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:18

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.