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Investigation of different modeling approaches for computational fluid dynamics simulation of high-pressure rocket combustors

Ivancic, Blazenko und Riedmann, Hendrik und Frey, M. und Knab, O. und Karl, Sebastian und Hannemann, Klaus (2016) Investigation of different modeling approaches for computational fluid dynamics simulation of high-pressure rocket combustors. In: EUCASS Book Series Advances in Aerospace Sciences: Progress in Propulsion Physics Seiten 95-116. doi: 10.1051/eucass/201608095.

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Offizielle URL: http://www.eucass-proceedings.eu/articles/eucass/pdf/2016/01/eucass8p95.pdf

Kurzfassung

The paper summarizes technical results and first highlights of the cooperation between DLR and Airbus Defence and Space (DS) within the work package “CFD Modeling of Combustion Chamber Processes” conducted in the frame of the Propulsion 2020 Project. Within the addressed work package, DLR Göttingen and Airbus DS Ottobrunn have identified several test cases where adequate test data are available and which can be used for proper validation of the computational fluid dynamics (CFD) tools. In this paper, the first test case, the Penn State chamber (RCM1), is discussed. Presenting the simulation results from three different tools, it is shown that the test case can be computed properly with steady-state Reynolds-averaged Navier-Stokes (RANS) approaches. The achieved simulation results reproduce the measured wall heat flux as an important validation parameter very well but also reveal some inconsistencies in the test data which are addressed in this paper.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/107709/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:Owned by the authors, published by EDF Science, 2016
Titel:Investigation of different modeling approaches for computational fluid dynamics simulation of high-pressure rocket combustors
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ivancic, Blazenkoblazenko.ivancic (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Riedmann, Hendrikhendrik.riedmann (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frey, M.Airbus Defence and Space, MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knab, O.Airbus Defence and Space, MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karl, Sebastiansebastian.karl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5558-6673NICHT SPEZIFIZIERT
Hannemann, Klausklaus.hannemann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:EUCASS Book Series Advances in Aerospace Sciences: Progress in Propulsion Physics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:8
DOI:10.1051/eucass/201608095
Seitenbereich:Seiten 95-116
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CFD, combustion
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Raumfahrzeugsysteme - Anlagen u. Messtechnik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:17 Jan 2017 11:35
Letzte Änderung:28 Mär 2023 23:46

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