elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Coupling of static and dynamic fuselage design

Schwinn, Dominik (2016) Coupling of static and dynamic fuselage design. Aircraft Engineering and Aerospace Technology, 88 (1), Seiten 1-15. Emerald Group Publishing Ltd.. doi: 10.1108/AEAT-12-2013-0231. ISSN 1748-8842.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/AEAT-12-2013-0231

Kurzfassung

The purpose of this paper is to present a methodology for the evaluation of transport aircraft fuselages constructed in a semi-monocoque design.Static design and crashworthiness aspects are coupled at an early design stage in order to avoid time- and cost-intensive redesign activities in the subsequent detailed design stage: A fuselage barrel was computed statically and dynamically using finite element methods. Static analysis was conducted using a global/local approach in which the section loads of the global model were used as load introduction in the local model. Subsequently, a crash analysis was performed, and the results from both disciplines were evaluated by an optimization and a parameter variation algorithm, proving functionality of the methodology. However, in this early stage of methodology development only one exemplary static load case is considered and the fuselage design is limited to a constant section. The process chain introduced in this paper uses a parameterized approach, making this methodology applicable for each fuselage in semi-monocoque design.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/101692/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Coupling of static and dynamic fuselage design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schwinn, DominikDominik.Schwinn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2341-9632NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:Aircraft Engineering and Aerospace Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:88
DOI:10.1108/AEAT-12-2013-0231
Seitenbereich:Seiten 1-15
Verlag:Emerald Group Publishing Ltd.
ISSN:1748-8842
Status:veröffentlicht
Stichwörter:finite element method, crashworthiness, global/local approach, multidisciplinary optimization, static design
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Strukturelle Integrität
Hinterlegt von: Schwinn, Dominik
Hinterlegt am:13 Jan 2016 15:01
Letzte Änderung:31 Okt 2023 11:08

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.